بعضى مساحقه است و نحووَ لُوطاً إِذْ قالَ
لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَالْفاحِشَةَوَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَنمل: 54. كه درباره لواط استوَ لا تَقْرَبُواالْفَواحِشَما ظَهَرَ مِنْها وَ
ما بَطَنَ ...انعام: 151. كه ظهورش در عموم است.
إِنَّما يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشاءِ ...
بقره: 169.
مراد از سوء در مقابل فحشاء چيست؟ ايضا در آيهكَذلِكَ لِنَصْرِفَ
عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشاءَإِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَيوسف: 24. اهل تحقيق گفتهاند
گناهرا از آن سوء و سيئه گفتهاند كه براى گناهكار بدى پيش مياورد، در اين صورت
احتمال قوى آنست كه مراد از «سوء»
بدنامى باشد.
يوسف عليه السّلام اگر بزن عزيز تعدّى ميكرد دو كار كرده بود يكى
بدنامى خودش و ديگرى زنا كه مورد عقاب خداست يعنى خواستيم بدنامى و زنا را از وى
برگردانيم همين طور در آيه اول.
ممكن است مراد از سوء در آيه دوم خيانت باشد كه عمل يوسف در صورت
وقوع هم زنا بود و هم خيانت بشوهر آن زن. در اينصورت شايد مراد از سوء در هر دو
آيه گناهانى باشد كه در قباحت مثل فحشاء نيستند.
135. در آيه اول شايد مراد از فاحشه زنا يا كار زشتى است كه از منكر و بغى
زشتتر است. و در آيه دوم شايد مراد از فحشاء كار بدى است كه نسبت بديگرى انجام
دادهاند.
لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ
يَأْتِينَبِفاحِشَةٍمُبَيِّنَةٍطلاق: 1. آيه درباره زنان مطلقه است كه بايد مدّت عدّه را در خانه
شوهر بمانند مراد از «فاحشه»
چنانكه گفتهاند اذيّت اهل خانه است كه اهل خانه را اذيّت كنند و بد
دهن باشند ايضا آيه 19 سوره نساء. طبرسى در ذيل آيه اول از امام رضا عليه السّلام
نقل كرده فاحشه آنست كه اهل شوهرش