از اين آيه با ملاحظه آيات قبل و بعد، بنظر ميايد كه مقصود آنست:
اى اهل ايمان جامعه خويش را پاك كنيد، امر بمعروف و نهى از منكر
كنيد، فرمان خدا را اجابت نمائيد و گرنه گرفتارى و بلا كه در اثر ستم ستمكاران روى
آورد همه را خواهد گرفت و مخصوص ظالمان نخواهد بود. مثلا اگر عدّهاى در جامعه بنفع
بيگانگان كار كردند در صورت تسلط بيگانگان كار كردند در صورت تسلط بيگانهها همه
بدبخت خواهند بود. يا اگر چند نفر كشتى را سوراخ كنند عاملين و غير آنها همه غرق
خواهند شد.
هيچ مانعى ندارد كه لا درلا تُصِيبَنَنافيه باشد و آن وصف فتنه است
يعنى بپرهيزيد از فتنهايكه فقط بظالمان شما نميرسد بلكه عموم را ميگيرد و شايد
جواب شرط محذوف باشد يعنى «اناصابتكم لا تصيبنّ الظّالمين فقط».
ظاهرا مراد از فتنه گرفتارى و عذاب دنيوى است چنانكه گفته شد. و اگر
شامل آخرت هم باشد قهرا ظالمان در اثر ظلم و ديگران در اثر ترك امر بمعروف معذّب
خواهند بود ولى احتمال اول اصحّ است هر چند بعضى از بزرگان قبول ندارد.
فتنه در قرآن هم بخدا نسبت داده شده و هم بديگران. مثلوَ لَقَدْفَتَنَّاالَّذِينَ مِنْ
قَبْلِهِمْ ...عنكبوت: 3. كه درباره امتحان خداست و مثل ... إِنْ خِفْتُمْ أَنْيَفْتِنَكُمُالَّذِينَ كَفَرُوا
...
نساء: 101. كه درباره غير خداست.
در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش
ناهنجار است بر خلاف امتحان خدا.
امتحان خدا يعنى چه؟
از قرآن مجيد بدست ميايد كه تكاليف الهى و پيشآمدهاى روزگار همه
امتحان خدائىاند و بوسيله آنها خوب و بد از هم جدا شده و خوبان