عذاباند، اطلاق ميشود، در قرآن در همه اين معانى بكار رفته است.
اينك نگاهى بچند آيه:
1-وَ قَتَلْتَ نَفْساً فَنَجَّيْناكَ مِنَ الْغَمِّ وَفَتَنَّاكَفُتُوناًطه: 40. فتون نيز مصدر است
بمعنى آزمودن آيه درباره موسى عليه السّلام است يعنى: كسى را كشتى ترا از گرفتارى
آن نجات داديم و تو را آزموديم آزمودن بخصوصى.
2-وَ لكِنَّكُمْفَتَنْتُمْأَنْفُسَكُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْحديد: 14. اگرفَتَنْتُمْرا بمعنى اولى بگيريم مانعى
ندارد راغب گفته: فتن بمعنى ادخال انسان در آتش نيز بكار ميرود يعنى:
اما شما خود را بعذاب افكنديد، يا بفتنه افكنديد منتظر مانديد و شكّ
كرديد.تَرَبَّصْتُمْ ...ظاهرا تعليلفَتَنْتُمْاست.
3-إِنَّ الَّذِينَفَتَنُواالْمُؤْمِنِينَ وَ
الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ ...بروج: 10.فَتَنُوادر آيه بآتش كشيدن است يعنى:
آنانكه مردان و زنان مؤمن را بآتش عذاب كردند براى آنهاست عذاب جهنّم، ايضايَوْمَ هُمْ عَلَى
النَّارِيُفْتَنُونَ. ذُوقُوافِتْنَتَكُمْهذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَذاريات: 13 و 14. روزيكه بر
آتش كشيده شوند. عذابتان را بچشيد اين آنست كه بآن عجله ميكرديد. اين از موارد
استعمال فتنه است.
4-فَإِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ. ما أَنْتُمْ عَلَيْهِبِفاتِنِينَ. إِلَّا مَنْ هُوَ
صالِ الْجَحِيمِصافات: 161- 163. «فاتن»
اسم فاعل است يعنى آزمايشگر و بفتنهاند از ضمير «عليه» بخدا راجع است يعنى: شما اى
مشركان و معبودهايتان بر خدا (و ضرر دين خدا) بفتنهاند از نيستيد مگر كسى را كه
بآتش وارد ميشود يعنى فقط ميتوانيد منحرفان را اضلال كنيد.
5-وَالْفِتْنَةُأَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ...
وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَفِتْنَةٌوَ يَكُونَ الدِّينُ
لِلَّهِ ...وَالْفِتْنَةُأَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِبقره: 191- 193- 217. فتنه در
لسان اين آيات چنانكه گفتهاند بمعنى شرك است. اين ظاهرا بدان جهت است