responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 132

ناگفته نماند در آيه‌ لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ‌ الْغَيِ‌ بقره:

256. رشد با غىّ مقابل هم آمده در «رشد» روشن شد كه معنى رشد نجات و كمال است و دقت در آيات قرآن مجيد اين مطلب را روشن ميكند در آيه ديگر ميخوانيم: وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ‌ الغَيِ‌ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا اعراف:

146. باطمينان ميتوان گفت كه رشد بمعنى نجات و غىّ بمعنى هلاكت است يعنى: اگر راه نجات را بينند آنرا در پيش نگيرند و اگر راه هلاكت را بينند آنرا در پيش گيرند.

ايضا از آيه‌ أَ شَرٌّ أُرِيدَ بِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً ... قُلْ إِنِّي لا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا رَشَداً جن: 10 و 21. روشن ميشود كه رشد مقابل ضرر و شرّ است و آن قهرا خير و نفع است كه قسمتى از نجات‌اند در اينصورت معنى غىّ نيز كه مقابل آنست روشن خواهد شد.

وَ عَصى‌ آدَمُ رَبَّهُ‌ فَغَوى‌ طه: 121. آدم بپروردگارش نافرمانى كرد و راه هلاكت رفت.

لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ‌ الْغَيِ‌ بقره: 256. اجبارى در دين نيست كه راه نجات از راه هلاكت روشن شده است آيه شريفه در «كره» بررسى خواهد شد.

رَبَّنا هؤُلاءِ الَّذِينَ‌ أَغْوَيْنا أَغْوَيْناهُمْ‌ كَما غَوَيْنا قصص: 63.

پروردگارا اينان آنهااند كه براه هلاكتشان برديم. ما آنها را براه هلاكت برديم چنانكه خود بدان راه رفتيم.

قالَ فَبِعِزَّتِكَ‌ لَأُغْوِيَنَّهُمْ‌ أَجْمَعِينَ‌ ص: 82. گفت: قسم بعزّت تو حتما آنها را براه هلاكت خواهم برد.

فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ‌ غَيًّا مريم: 59.

مراد عذاب است راغب گويد تسميه مسبّب باسم سبب است كه غىّ سبب عذاب است. ميشود گفت كه عذاب آخرت نسخه ديگر گناه دنيا است يعنى بهمان غىّ و هلاكتى كه در دنيا داشتند آنرا ملاقات ميكنند و بآن‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست