256. رشد با غىّ مقابل هم آمده در «رشد» روشن شد كه معنى رشد نجات و
كمال است و دقت در آيات قرآن مجيد اين مطلب را روشن ميكند در آيه ديگر ميخوانيم:وَ إِنْ يَرَوْا
سَبِيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَالغَيِيَتَّخِذُوهُ
سَبِيلًااعراف:
146. باطمينان ميتوان گفت كه رشد بمعنى نجات و غىّ بمعنى هلاكت است يعنى:
اگر راه نجات را بينند آنرا در پيش نگيرند و اگر راه هلاكت را بينند آنرا در پيش
گيرند.
ايضا از آيهأَ شَرٌّ أُرِيدَ بِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرادَ بِهِمْ
رَبُّهُمْ رَشَداً
...قُلْ إِنِّي لا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا رَشَداًجن: 10 و 21. روشن ميشود كه
رشد مقابل ضرر و شرّ است و آن قهرا خير و نفع است كه قسمتى از نجاتاند در اينصورت
معنى غىّ نيز كه مقابل آنست روشن خواهد شد.
وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُفَغَوىطه: 121. آدم بپروردگارش
نافرمانى كرد و راه هلاكت رفت.
لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَالْغَيِبقره: 256. اجبارى در دين
نيست كه راه نجات از راه هلاكت روشن شده است آيه شريفه در «كره» بررسى خواهد شد.
پروردگارا اينان آنهااند كه براه هلاكتشان برديم. ما آنها را براه
هلاكت برديم چنانكه خود بدان راه رفتيم.
قالَ فَبِعِزَّتِكَلَأُغْوِيَنَّهُمْأَجْمَعِينَص: 82. گفت: قسم بعزّت تو
حتما آنها را براه هلاكت خواهم برد.
فَسَوْفَ يَلْقَوْنَغَيًّامريم: 59.
مراد عذاب است راغب گويد تسميه مسبّب باسم سبب است كه غىّ سبب عذاب
است. ميشود گفت كه عذاب آخرت نسخه ديگر گناه دنيا است يعنى بهمان غىّ و هلاكتى كه
در دنيا داشتند آنرا ملاقات ميكنند و بآن