48 و 116. يعنى: خدا شرك را نميبخشد و جز آن هر گناه را در حق كسيكه
بخواهد ميبخشد. اين آيه صريح است كه غير از شرك گناهان ديگر قابل بخشوده شده است.
2-قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا
تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَيَغْفِرُالذُّنُوبَ جَمِيعاً ...وَ أَنِيبُوا إِلى رَبِّكُمْ ...زمر: 53- 54. يعنى: بگو اى
بندگان من كه بر خويش اسراف كردهايد از رحمت خدا نااميد نباشيد كه خدا همه گناهان
را ميامرزد- بسوى پروردگارتان برگرديد.
اين آيه وعده مغفرت را شامل همه گناهان ميداند حتى شرك را نيز، البته
در صورت توبه، كه فرموده: «وَأَنِيبُوا إِلى رَبِّكُمْ»و از طرف ديگر بضرورت اسلام
اگر مشرك توبه كند توبهاش قبول است.
بنظر نگارنده: آيه اول در هر دو مورد راجع بقيامت است يعنى اگر كسى
از دنيا بدون توبه رفت اگر مشرك باشد غير قابل عفو است ولى اگر مرتكب گناهان ديگر
بوده اگر خدا بخواهد ميبخشد. اين مطلب يعنى راجع بآخرت بودن از آيه ما قبل نيز در
هر دو مورد بدست ميايد.
ولى آيه دوم راجع بدنيا است.
يعنى اگر در دنيا توبه كنند همه گناهان حتى شرك مورد عفو است لذا
فرموده:
نا اميد نباشيد و توبه كنيد.
غفلت:عدم توجّه. اشتباهوَدَّ الَّذِينَ
كَفَرُوا لَوْتَغْفُلُونَعَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ ...نساء: 102. كفار دوست دارند
كه ايكاش از اسلحه و متاعهاى خويش غفلت ميكرديد. آيه روشن ميكند: غفلت آنست كه
چيزى حاضر باشد ولى انسان بآن توجه نكند و آنرا فراموش كند. لذا در مجمع ذيل آيه
131 سوره انعام فرموده: غفلت ضدّ يقظه است يقظه يعنى بيدارى و