خلافت آبى متغيّر و لقمهايست كه خورنده با آن گلوگير شود. اين كلمه
در كلام اللّه فقط يكبار يافته است.
غضب:خشم. راغب گفته: غضب جوشش و غليان خون قلب است براى انتقام. اقرب
الموارد عين عبارت راغب را در معنى آن نقل كرده استوَ لَمَّا سَكَتَ
عَنْ مُوسَىالْغَضَبُأَخَذَ الْأَلْواحَ ...اعراف: 154. چون خشم موسى فرو
نشست الواح را گرفت.وَ إِذا ماغَضِبُواهُمْ يَغْفِرُونَشورى: 37. چون بخشم آمدند
ميبخشند.
غضبان: خشمناك. صفت مشبهه استوَ لَمَّا رَجَعَ
مُوسى إِلى قَوْمِهِغَضْبانَأَسِفاًاعراف: 150. چون موسى خشمناك و اندوهناك بسوى قوم خود برگشت.
مغاضبه: در قاموس و اقرب مراغمه و نيز بغضب آوردن يكديگر معنى شده «غَاضَبَهُمُغَاضَبَةً: رَاغَمَهُ-غَاضَبْتُفُلَاناً:أَغْضَبَنِيوَأَغْضَبْتُهُ» ايضا در اقرب بخشم آوردن گفته
است درباره آيهوَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَمُغاضِباًفَظَنَّ أَنْ لَنْ
نَقْدِرَ عَلَيْهِ ...انبياء: 87.
گفتهاند: رفيق ماهى (يونس عليه السّلام) رفت در حاليكه بينى قوم
خويش را بخاك ميماليد. و گفتهاند: رفت در حاليكه آنها را بغضب مياورد چون در غيبت
او از حلول عذاب ميترسيدند.
ممكن است مفاعله بمعنى مجرّد باشد كه آن هميشه بين الاثنين نيست مثل «سَافَرْتُشَهْراً» «عَاقَبْتُاللُّصَّ» و در «اخذ» در باره «لَوْيُؤاخِذُ اللَّهُ
...»گفتهايم در اينصورت ممكن است مغاضب بمعنى خشمناك و مفاعله براى شدت
و تأكيد باشد.
مغضوب عليهم: غضب شدگان.
غَيْرِالْمَغْضُوبِعَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَفاتحه: 7. رجوع شود به «ضلل».
غضب خدا
يعنى چه:
وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِغَضَبِيفَقَدْ هَوىطه: 81. غضب حالتى است كه در
اثر عوامل مخصوصى بانسان عارض ميشود و آن توأم با تأثّر و تغيير حالت است. ميدانيم
كه ذات بارى