أَ فَأَمِنُوا أَنْ تَأْتِيَهُمْغاشِيَةٌمِنْ عَذابِ
اللَّهِيوسف: 107. مراد از غاشيه نقمت و عذاب فراگيرنده است.
قيامت درهَلْ أَتاكَ حَدِيثُالْغاشِيَةِغاشية: 1. از آن غاشيه خوانده
شده كه عموم را فرا گيرد و احدى از آن مستثنى نيست مثلوَ حَشَرْناهُمْ
فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداًكهف: 47. اين بهتر از آنست كه
گوئيم اهوال قيامت همه را فرا گيرد زيرا درباره اهل رحمت آمده:لا يَحْزُنُهُمُ
الْفَزَعُ الْأَكْبَرُانبياء: 103.
غواش: جمع غاشيه است (فرا- گيرندهها).لَهُمْ مِنْ
جَهَنَّمَ مِهادٌ وَ مِنْ فَوْقِهِمْغَواشٍاعراف: 41.
براى آنها از جهنّم بستر و از بالايشان فرا گيرندهها است يعنى آتش
از بالا و پائين آنها را احاطه كرده نظيرلَهُمْ مِنْ
فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌزمر: 16. غواش در اصل غواشى
است مثل ضوارب.
تغشيه: پوشاندن و نيز پوشانيدن چيزى بر چيزى مثلإِذْيُغَشِّيكُمُالنُّعاسَ أَمَنَةً
مِنْهُ ...انفال: 11. آنگاه كه خواب مختصر را بر شما ميپوشاند يعنى شما را
بخواب ميبرد تا آرامشى از ناحيه خدا باشد و مثلفَغَشَّاهاماغَشَّىنجم: 54. كه يك مفعول دارد
يعنى آنرا فرا گرفت آنچه فرا گرفت.
اغشاء: مثل تغشيه است نحويُغْشِياللَّيْلَ النَّهارَ
...اعراف: 54. كه دو مفعول دارد يعنى: خدا شب را بر روز ميپوشاند و مثلفَأَغْشَيْناهُمْفَهُمْ لا
يُبْصِرُونَيس: 9. كه داراى يك مفعول است يعنى: آنها را پوشانديم پس نمىبينند.
استغشاء: پوشاندن «اسْتَغْشَىثَوْبَهُ وَ بِثَوْبِهِ: تَغَطَّى بِهِ» يعنى خود را با لباسش پوشاند
و بقول راغب لباس