responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 71

قرآن اكثرا در معنى چپ و راست معمولى بكار رفته چنانكه نقل شد ولى چرا باهل بهشت اصحاب يمين و باهل جهنّم اصحاب شمال گفته شده؟

«وَ أَصْحابُ الْيَمِينِ ما أَصْحابُ الْيَمِينِ‌ ... وَ أَصْحابُ‌ الشِّمالِ‌ ما أَصْحابُ‌ الشِّمالِ‌» واقعة: 27 و 41.

و مراد از «وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ‌ بِشِمالِهِ‌» حاقه: 25. چيست؟!، آيا چپ واقعا منحوس است كه باهل جهنم سمت چپيها اطلاق شده است؟

هكذا دادن كتاب بدست چپ؟

بنظر ميايد: تقسيم باصحاب يمين و شمال بجهت آنست كه نامه عده‌اى بدست راست و نامه عده‌اى بدست چپ آنها داده ميشود چنانكه فرموده‌ «فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهْ‌ ... وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ‌ بِشِمالِهِ‌ ...» حاقه: 19 و 25. و درباره مؤمنان فرموده كه نور آنها در پيش رو و سمت راست روان است‌ «يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ يَسْعى‌ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ» حديد: 12.

ايضا آيه 8 تحريم از اين بدست مياوريم كه در شمال نور نيست و آن طرف جهنم است و آنكه نامه او بدست چپش داده شده نور نخواهد داشت و چون طرف راست نورانى است و طرف چپ بى نور، اولى مبارك و ديگرى شوم خوانده شده‌ «فَأَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ ما أَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ. وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ» واقعة:

8- 9. در قاموس و اقرب شوم را يكى از معانى شمال گفته است ولى‌ «أُوتِيَ كِتابَهُ‌ بِشِمالِهِ‌» روشن ميكند كه مراد دست چپ يا سمت چپ است. اما شومى در شمالى‌ها است.

«ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ‌ شَمائِلِهِمْ‌ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» اعراف:

17. آيه درباره اغواء شيطان است.

بنظر ميايد مراد از «بَيْنِ أَيْدِيهِمْ» مال دنياست و از «مِنْ خَلْفِهِمْ» اولاد و از «أَيْمانِهِمْ» وسوسه در امور دينى و افراط در آنها و عقائد مختلف و از «شَمائِلِهِمْ» گناهان است كه اموال‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست