عسعسه و عساس رقيق شدن تاريكى است و آن در اول و آخر شب است و «عسعسالليل» را بدين جهت آمدن و رفتن شب
معنى كرده كه در هر دو حالت تاريكى رقيق است. بنظر الميزان بقرينه «وَالصُّبْحِ إِذا
تَنَفَّسَ»آنرا
رفتن شب معنى كردن بهتر است.
يعنى: قسم بشب آنگاه كه برود و قسم بروز آنگاه كه امتداد يابد، اين
قرآن گفته فرستاده محترم (جبرئيل) است. در نهايه گويد:
آنگاه آنرا آمدن و رفتن شب گفته است اين كلمه در كلام اللّه فقط
يكبار آمده است.
عسق: «حم.عسق. كَذلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ
وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»شورى: 1- 3. در ذيل لفظ «طه» و «حاميم» درباره حروف مقطعه قرآن مطالبى و
احتمالاتى گفتهايم ولى تازهترين نظريهايكه در اين باره اظهار شده نظريه دكتر
رشاد مصرى است كه در روزنامهها نيز منتشر شد و ما آنرا از مجله مكتب اسلام شماره
4 سال 14 صفحه 8 نقل ميكنيم:
از مجموع سورههاى 114 گانه قرآن فقط در 29 سوره حروف مقطعه آمده است
و آنها درست نصف حروف 28 گانه الفباى عربى را تشكيل ميدهند بدين ترتيب: ا- ح- ر-
س- ص- ط- ع- ق- ك- ل- م- ن- ه- ى.
دكتر رشاد خليفه پس از سالها تحقيق بفكرش رسيده كه شايد ميان اين
حروف و حروف هر سوره كه آنها در آغازش قرار گرفتهاند رابطهاى وجود دارد.
آنوقت سالها بوسيله مغز الكترونى روى حروف قرآن محاسبه كرده و ديده
مثلا نسبت حرف «ق» بسائر حروف سوره «فلق» (700/ 6 درصد) است و نسبت آن بسائر حروف
سوره