رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نازل شده نه عثمان منافى است با اين
عتاباتيكه لايق بشأن آنحضرت نيست و همچنين آنچه بعد از آيات تا آخر سوره آمده است
...
بنظر ميايد كه اين از مجعولات اهل نفاق باشد. الميزان نيز قبول ندارد
كه آيات راجع بحضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله بوده باشد. نگارنده گويد ناگفته
نماند:
اولا: دقت در آيات نشان ميدهد كه طرف خطاب و مورد نظر شخص آنحضرت است
كه آيات در عين ملامت حكايت از مسئوليت بزرگ مخاطب دارند و روى سخن با كسى است كه
بايد در ارشاد براه خدا مردم را يكسان بيند و همه را در پذيرفتن كلام حق در يك
رديف قرار دهد «كَلَّاإِنَّها تَذْكِرَةٌ
فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ»دفعه ديگر در آيات تأمّل كنيد.
ثانيا: روايتيكه در مجمع و برهان و صافى و غيره از امام صادق عليه
السّلام نقل شده سند ندارد آن در مجمع بلفظ «روى» و
در برهان بلفظ «علىبن ابراهيم قال نزلت فى عثمان»
است.
لذا نميشود با آن ظهور آيات را برگرداند.
ثالثا: در بسيارى از آيات با لحن تندتر از اين آيات بآنحضرت خطاب شده
است مثل «وَلا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ
إِلهاً آخَرَ فَتُلْقى فِي جَهَنَّمَ مَلُوماً مَدْحُوراً»اسراء: 39. «وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ
الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ»بقره: 145. «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ. لَأَخَذْنا مِنْهُ
بِالْيَمِينِ. ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ»حاقه: 44- 46.
(و
اللّه اعلم).
فرق اين آيات با «عَبَسَ ...»آنست كه اين آيات مشروطاند و مصداق
آنها واقع نشده است ولى «عَبَسَ ...»از شىء تحقّق يافته خبر ميدهد.
مرحوم طبرسى در جوامع الجامع قول مشهور را نقل كرده و بكلام سيد
مرتضى اشاره ننموده است وانگهى اين آيات در صدر اول رسالت نازل شده و مصونيّت
آنحضرت از هر ناشايست بواسطه اين آيات و نظائر آنهاست از طرف ديگر آن بزرگوار