«أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ
اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةًطَيِّبَةً ...»ابراهيم: 24. درباره اين آيه و آيه
ما بعدش رجوع شود به «خبث» و «جثث».
طوبى: «الَّذِينَآمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِطُوبىلَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ»رعد: 29. طوبى فقط يكبار در قرآن
آمده است. در كشاف گويد: طوبى مصدر است مثل بشرى و زلفى و در اصل طيبى بوده بضم
طاء و سكون ياء براى ضمه ما قبل، ياء بواو قلب شده.
در مجمع فرموده آن تأنيث اطيب است اين در قاموس و اقرب نيز آمده است.
بنظر ميايد كه طوبى در آيه تأنيث اطيب و موصوف آن حيات است يعنى «حياةطوبى لهم» اين آيه درست نظير آيه: «مَنْعَمِلَ صالِحاً مِنْ
ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةًطَيِّبَةًوَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ
أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»نحل: 97. است مراد از «حُسْنُمَآبٍ»جزاى آخرت است چنانكه مراد از «وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ ...»نيز همان
است و مقصود از «طُوبىلَهُمْ»زندگى دلچسب است چنانكه منظور از «فَلَنُحْيِيَنَّهُ ...»نيز همان
ميباشد.
در روايات آمده: طوبى درختى است در بهشت تنه آن در منزل رسول خدا
صلّى اللّه عليه و آله و در منزل هر مؤمن شاخهاى از آن هست. و در بعضى از روايات
اصل آن در خانه على عليه السّلام و در منزل هر يك از مؤمنان غصنى از آن مىباشد
اين مطلب در جاى خود صحيح است ولى آيه شريفه ظاهرا در بيان آندرخت نيست. راجع
باحاديث شجره طوبى رجوع شود بتفسير مجمع و عياشى و كتب ديگر. از جمله در تفسير
عياشى از حضرت صادق عليه السّلام در ضمن حديثى نقل كرده: