بنظر زمخشرى: ابن عباس، ضحاك، مجاهد و حسن. مراد از خبيثات كلمات
پليد و از خبيثون مردمان پليد، و از طيّبات سخنان پاك و از طيّبون مردمان پاكاند.
طبرسى آنرا يكى از اقوال سه گانه شمرده است.
يعنى كلمات پاك و مفيد مخصوص مردمان پاك و مردمان پاك مخصوص كلمات
پاكاند و كلمات خبيث مخصوص اشخاص پليد و اشخاص پليد مخصوص كلمات پليداند.
الميزان و بيضاوى آنها را مردان و زنان گرفتهاند چنانكه در «خبيث» گذشت. چون اين آيه پس از آيات زنا و لعان و افك واقع شده هر دو معنى
صحيح است و ميشود گفت مراد آنست كه ناپاكان كلمات ناپاك و پاكان كلمات پاك ميگويند
الخ و ميشود گفت زنان پاك مخصوص مردان پاكاند الخ ولى «أُولئِكَمُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ»چنانكه در الميزان فرموده قرينه
مراد بودن مردان و زنان است كه در صورت اول اگر مراد از «مُبَرَّؤُنَ»مردان پاك باشند ديگر بتبرئه زنان پاك محلى نمىماند چون مراد از
طيّبات و خبيثات فقط كلمات است مگر آنكه بگوئيم «مُبَرَّؤُنَ»همچنين خبيثون و طيّبون شامل مردان و زنان است. و رواياتيكه در «خبث» نقل شد مؤيد الميزان است در هر حال مقصود از آيه عموم است و جريان
افك و لعان يكى از مصاديق آن مىباشد. در بحار ضمن جريان بحث حضرت مجتبى عليه
السّلام با معاويه و يارانش نقل شده كه آنحضرت فرمود:
«الْخَبِيثاتُلِلْخَبِيثِينَ وَ
الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ»بخدا قسم اى معاويه آن تو و ياران تواند «وَالطَّيِّباتُلِلطَّيِّبِينَوَالطَّيِّبُونَلِلطَّيِّباتِ»و آنان على بن