چشم. راغب گويد آن پلك چشم. و تحريك پلك است و از آن نگاه كردن تعبير
ميكنند كه لازم تحريك، نگاه كردن است. طبرسى آنرا نگاه كردن و چشم فرموده است.
مناسب آيات قرآن نگاه كردن و چشم است.
«مُقْنِعِيرُؤُسِهِمْ لا يَرْتَدُّ
إِلَيْهِمْطَرْفُهُمْ»ابراهيم:
43. يعنى سر بر افراختهاند كه نگاهشان بهم نميخورد از ترس و وحشت پيوسته چشمشان
باز است.
آن عبارت اخراى خيره شدن است كه فرموده: «تَشْخَصُفِيهِ الْأَبْصارُ»ابراهيم: 42. همچنين است آيه «أَنَاآتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَطَرْفُكَ»نمل: 40.
يعنى: پيش از آنكه نگاهت بهم بخورد من آن را نزد تو مياورم.
«وَعِنْدَهُمْ قاصِراتُالطَّرْفِعِينٌ»صافات: 48. كلمه قاصرات الطرف در
سوره ص آيه 52 و رحمن آيه 56 نيز آمده است. و آن در وصف زنان بهشت ميباشد. مراد از
طرف، چشم يا نگاه است يعنى در نزد بهشتيان زنان كوتاه چشم يا كوتاه نگاه هست كه
نگاه آنها فقط منحصر به شوهران خويش است و بكس ديگر نگاه نميكنند و نگاه خويش را
از ديگران كوتاه كردهاند. بعقيده الميزان قصر عين كنايه است از ناز و كرشمه و
عشوه كه زنان بهشتى بشوهران خويش آنطور نگاه ميكنند. و آن قولى است كه در مجمع نقل
شده.
در «حور» در صفات زنان بهشتى مفصلا بحث شده
بآنجا رجوع شود و گفتهايم كه قاصر بمعنى كوتاه و كوتاه كننده هر دو آمده است.
«وَتَراهُمْ يُعْرَضُونَ
عَلَيْها خاشِعِينَ مِنَ الذُّلِّ يَنْظُرُونَ مِنْطَرْفٍخَفِيٍّ»شورى: 45. ضمير «عَلَيْها»راجع بآتش
است مراد از طرف خفى چنانكه گفتهاند نگاه بگوشه چشم است كه شخص گرفتار نميتواند
بآنچه گرفتار است درست نگاه كند مانند محكوميكه بچوبه دار مينگرد آنها هم نعوذ
باللّه بآتش آنطور نگاه ميكنند بنظر ميايد كه: طرف در آيه بمعنى نگاه است و مفعول «يَنْظُرُونَ»ميباشد
يعنى: