«ينظروننظرا خفيّا». در اقرب الموارد گويد: «نَظَرَبعينٍ خَفِيٍّ» يعنى:
قسمت اعظم چشم خويش را از شرم يا ترس بست و با بقيه آن نگاه كرد.
طَرَف
. (بر وزن عمل) گوشه، ناحيه. در مفردات ميگويد: طرف شىء جانب آن است در
اجسام و اوقات و غيره بكار ميرود ... و بطور استعاره گفتهاند: «هوكريم الطرفين» كه مراد از طرفين
پدر و مادر است.
«وَأَقِمِ الصَّلاةَطَرَفَيِالنَّهارِ وَ زُلَفاً
مِنَ اللَّيْلِ»هود: 114. نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بخوان مشروح آيه در «زلف» گذشت و آن شامل اوقات سه نماز يا پنج نماز است.
127. گفتهاند: «لِيَقْطَعَ»متعلق است
به «وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ
اللَّهُ»در
آيه قبل. بيضاوى گويد: «او» در
آيه براى تنويع است نه ترديد. يعنى مراد دو نوع عذاب است: هلاكت و خوارى. معنى آيه
چنين است: خداوند شما را در «بدر» يارى
كرد تا طرفى و قسمتى از كفار را ببرد (كه هفتاد نفر كشته و هفتاد نفر اسير گشتند)
و آنها را خوار كند تا مأيوس و نااميد بر گردند.
ظاهرا مراد از نقصان اطراف زمين، هلاكت و از بين رفتن قسمتى از
مردمان روى زمين است كه ما قبل آيه اول فرموده: «وَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ»اين وعده همان عذاب و هلاكت دسته
جمعى است پس از آن فرموده: آيا نمىبينند كه دستور ما بزمين ميايد و آنرا از
اطرافش كوتاه ميكنيم. صدر آيه دوم چنين است: «بَلْمَتَّعْنا هؤُلاءِ وَ آباءَهُمْ حَتَّى طالَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ»آنگاه فرموده: