گرديد و فريفته شد ديگرى او را متذكر گرداند و از خدا بترساند اين
براى آنست كه احساسات در زن غلبه دارد شايد او را گول زده و بترك شهادت يا تغيير
آن وا دارند. اين معنى در صورت فتح الف نيز درست است.
لفظ ضلال در آيات با چهار وصف: مبين، بعيد، قديم، كبير، توصيف شده
است مثل «إِنِّيأَراكَ وَ قَوْمَكَ فِيضَلالٍمُبِينٍ»انعام: 74.
«ذلِكَهُوَالضَّلالُالْبَعِيدُ»ابراهيم: 18.
«إِنَّكَلَفِيضَلالِكَالْقَدِيمِ»يوسف: 95.
«إِنْأَنْتُمْ إِلَّا فِيضَلالٍكَبِيرٍ»ملك: 9.
اين وصفها راجع بمطلب صدر آيات است و وصف بعيد نوعا درباره شرك و كفر
بقيامت و كفر بخدا بكار رفته مثل «إِنَّالَّذِينَ يُمارُونَ فِي السَّاعَةِ لَفِيضَلالٍبَعِيدٍ»شورى: 18. «وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْضَلَضَلالًابَعِيداً»نساء: 116. و نيز فرموده: «وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ
وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْضَلَضَلالًابَعِيداً»نساء: 136. «أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى. وَ وَجَدَكَضَالًّافَهَدى»ضحى: 6 و 7. اين دو آيه راجع بحضرت
رسول صلى اللّه عليه و آله است.
نظير اين قول موسى عليه السّلام است كه در جواب اعتراض فرعون كه يك
نفر قبطى را كشتهاى! فرمود: «فَعَلْتُهاإِذاً وَ أَنَا مِنَالضَّالِّينَ»شعراء: 20.
بايد دانست: مراد از ضلال پيوسته انحراف دينى و عملى يعنى كفر و
معصيت نيست بلكه ضلال اعم از اين دو معنى است. پسران يعقوب ميگفتند:
«لَيُوسُفُوَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى
أَبِينا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفِيضَلالٍمُبِينٍ»يوسف: 8 منظورشان اين بود: كثرت
علاقه پدرمان نسبت بيوسف و برادرش با آنكه ما گروهى قوى و كار كن هستيم انحراف و
مبالغه است. هكذا آنگاه كه كاروان از مصر بسوى كنعان رهسپار شد و خير پيدا شدن
يوسف و نيز پيراهن وى را همراه داشت، يعقوب فرمود: اگر سفيهم نشماريد من بوى يوسف
را احساس ميكنم.