responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 193

طه: 85. آن در قرآن بخدا و شيطان و ديگران نسبت داده شده است. مثل‌ «فَمَنْ يَهْدِي مَنْ‌ أَضَلَ‌ اللَّهُ» روم: 29.

بعدا در اين زمينه مشروحا سخن خواهيم گفت. و درباره شيطان فرموده: «وَ يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ‌ يُضِلَّهُمْ‌ ضَلالًا بَعِيداً» نساء: 60.

ضالّ: منحرف از حق. گمراه.

«وَ إِذا رَأَوْهُمْ قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ‌» مطففين: 32. «وَ وَجَدَكَ‌ ضَالًّا فَهَدى‌» ضحى: 7. درباره نسبت ضلالت بحضرت رسول و موسى عليهما السلام و نيز مراد از آن در سوره حمد بعدا توضيح خواهيم داد.

اضلّ: اسم تفضيل است. «أُولئِكَ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضَلُ‌ عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ» مائده: 60.

تضليل: منحرف كردن. و گمراه و ضايع نمودن‌ «أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي‌ تَضْلِيلٍ‌» فيل: 2. آيا حيله آنها، آنها را در انحراف و تباهى قرار نداد؟ يعنى آنها تدبير ويرانى مكّه را كرده بودند خداوند تدبيرشان را تباه ساخت. آنگاه كه حيله كسى را تباه و منحرف كنند گويند: «ضَلَّلَ‌ كَيْدَهُ». مصدر در آيه بمعنى مفعول است.

[نظرى ببعضى از آيات‌]

«فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ‌ تَضِلَ‌ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‌» بقره: 282. ضلالت در اين آيه بمعنى نسيان است بقرينه‌ «فَتُذَكِّرَ» و آن انحراف در ياد آورى است. حمزه كه يكى از قراء است «إِنْ تَضِلَّ» را شرطيّه خوانده ولى ديگران آنرا بفتح الف خوانده‌اند و آن علت بودن دو نفر زن بجاى يكمرد است يعنى: اگر دو مرد نبود يكمرد و دو زن شاهد بگيريد تا در صورت نسيان يكى آنديگرى بوى تذكر دهد و ياد آور شود. از اين آيه ميشود بدست آورد كه فراموشى در زنان بيشتر از مردان است.

و نيز ميشود: آنرا شرط خواند و ضلال را بمعنى انحراف دانست يعنى:

اگر يكى از اداى شهادت منحرف‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 193
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست