بيت عليهم السلام بدست آمد نبى آنست كه در خواب مىبيند و صدا را
مىشنود و اين مطابق است با «إِلَّاوَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ»و رسول آنست كه بر وى ملك نازل
ميشود و با او سخن ميگويد و اين مصداق «أَوْيُرْسِلَرَسُولًافَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ»ميباشد و اقسام سه گانه سخن گفتن
خدا دو قسم اولش راجع به نبى و قسم اخيرش مربوط برسول است.
در بعضى از پيامبران مقام رسالت و نبوت هر دو جمع است چنانكه در موسى
و اسمعيل كه در آيه 51 و 54.
سوره مريم است و نيز درباره حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله كه مكرر
در وصف آنحضرت نبى و رسول آمده مثل «الَّذِينَيَتَّبِعُونَالرَّسُولَالنَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ
فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ»اعراف: 157. «فَآمِنُوابِاللَّهِ وَرَسُولِهِالنَّبِيِّ الْأُمِّيِّ ...»اعراف:
158. ناگفته
نماند ميان رسول و نبى عموم و خصوص مطلق است و هر رسول نبى است و اگر كسى نبى
نباشد رسول هم نيست در آيه «وَخاتَمَ النَّبِيِّينَ»نميشود گفت: پس خاتم رسولان نيست رجوع شود به «نباء».
«قالَإِنِّي عَبْدُ اللَّهِ
آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا»مريم: 30. نشان ميدهد عيسى هم رسول
و هم نبى است.
عدد انبياء
درباره عدد انبياء اختلاف است قرآن مجيد توجّهى بعدد آنها ندارد همين
قدر ميفرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم «وَلَقَدْأَرْسَلْنارُسُلًامِنْ قَبْلِكَ مِنْهُمْ
مَنْ قَصَصْنا عَلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ»غافر: 78. مجموع پيامبرانيكه نام
آنها در قرآن آمده بيست و شش نفر است بقرار ذيل: