«وَمَاالرَّحْمنُ»سؤال از هويّت و ماهيت است و اين از آنها مبالغه در تجاهل و استكبارى
است نسبت بخداوند.
و خلاصه آنكه: لفظ رحمن يا غير عربى است و بمعنى اللّه ميباشد و از
اين جهت هر يك در جاى ديگرى واقع ميشوند و معنىبِسْمِ اللَّهِالرَّحْمنِالرَّحِيمِ*چنين
ميشود: بنام خدا، خدائيكه مهربان است. و يا بواسطه دلالت بر رحمت عامه در جاى
اللّه بكار ميرود ولى اين اشكال ميماند كه در قرآن پيوسته در مواقع رحمت بكار
نرفته است.
رحيم:مهربان. از اسماء حسنى است و دويست و بيست و هفت بار در قرآن بكار
رفته است صد و سيزده بار در ضمن بسمله و صد و چهار ده بار در اثناء آيات و آن بر
خدا و غير خدا اطلاق ميشود چنانكه درباره حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله آمده «عَزِيزٌعَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ
حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌرَحِيمٌ»توبه:
128. در تمام قرآن فقط يكمورد فوق آمده و در موارد ديگر صفت پروردگار سبحان واقع
شده است و آن بعكس رحمن فقط در موارد رحمت بكار رفته است.
چنانكه ملاحظه ميشود هر دو درباره دنيا و آخرت بكار رفته است. رحيم
چون بر خدا اطلاق شود مراد از آن نعمت دهنده و احسان كننده است و چون بر غير خدا
گفته شود مقصود از آن مهربانى و رقّت قلب است محال است در خداوند تأثر و انفعال
بوده باشد.