responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 63

ولى بهتر است كه رجاء در آيه بمعنى اميد باشد يعنى چه شده كه براى خدا عظمتى اميد نداريد و خدا را قوى نميدانيد تا او را بندگى كنيد و حل مشكلات از او بخواهيد و از وى بترسيد؟

در آيه‌ «يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْيَوْمَ الْآخِرَ» عنكبوت: 36. ظاهرا مراد خوف است يعنى خدا را عبادت كنيد و از روز قيامت بترسيد. و يا مراد آنست اميدوار روز آخرت باشيد و براى آن كار كنيد و بدانيد كه قيامت هست.

ناگفته نماند چنانكه از راغب نقل شد اميد و خوف متلازم‌اند چون بچيزى اميدوار باشيم در همانحال خوف نرسيدن بآن هم هست پس اگر آيات گذشته را خوف يا اميد معنى كنيم چندان تفاوتى نخواهد داشت.

ارجاء را تأخير معنى كرده‌اند در اقرب الموارد گويد «أَرْجَى‌ الْأَمْرَ:

أَخَّرَهُ» كار را بتأخير انداخت. «أَرْجَيْتُ‌ الْأَمْرَ: أَخَّرْتُهُ» كار را بتأخير انداختم (صحاح) طبرسى ذيل آيه 111 اعراف گويد: ارجاء بمعنى تأخير است.

«تُرْجِي‌ مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ» احزاب: 51. يعنى از زنان آنكه را ميخواهى ترك و از خود دور ميگردانى و هر كه را خواستى نزد خود اسكان ميدهى. در الميزان گويد:

اين سخن كنايه از ردّ و قبول است و سياق آيه دلالت دارد كه آنحضرت در ردّ و قبول زنيكه خود را باو بذل كرده مختار است.

بنظر ميايد كه راجع بهمه زنان آنحضرت باشد و مراد از آن اين است كه بعد از اداى حق واجب ايشان بهر يك هر قدر اظهار علاقه كنى يا كمتر بمنزلش بروى و ... اختيار با تو است و اللّه العالم. و احتمال داده شده كه مراد سقوط وظيفه همخوابگى و غيره باشد.

«قالُوا أَرْجِهْ‌ وَ أَخاهُ وَ ابْعَثْ فِي الْمَدائِنِ حاشِرِينَ» شعراء: 36. «أَرْجِهْ» در اين آيه و در آيه 111 سوره اعراف‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 63
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست