رتق در آيه مصدر بمعنى مفعول است و فتق چنانكه گذشت بمعنى گشودن و
باز كردن و ضدّ رتق است.
و اين ميرساند كه آسمانها و زمين ابتدا بسته و درهم فرو رفته و
بالاخره مثل يك گلوله و يك چيز بوده است و سپس بوسيله فتق و باز كردن و ايجاد
فواصل ميان ذرّات بدين صورت در آمدهاند. «السّموات» جمع محلى بالف و لام مفيد عموم و شامل تمام آسمانها و كهكشانهاست نه
فقط طبقات جو زمين. و اگر مراد طبقات جو زمين باشد بنا بر ادلّه ديگر.
مجموع عالم بواسطه رتق و فتق بچنين وضعى آمده است و ظاهرا مراد همان
رتق آسمانها و زمين است كه در سوره فصلت آمده در نهج البلاغه خطبه 209 مضمون آيه
فوق چنين آمده است