responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 41

159. و همچنين ستمكاران مورد لعن خدا هستند «أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» هود: 18.

خانواده ملعون در قرآن بايد يكى از نامبردگان فوق باشد. دقّت نشان ميدهد كه مراد از شجره ملعونه قومى از منافقان هستند كه در ميان مسلمين ريشه ميدوانند يا بنسل و يا بعقيده و مسلك خود و يا با هر دو و سبب فتنه و اضلال اهل اسلام ميگردند (در تفسير اين آيه از الميزان استفاده شده است.) اما از لحاظ روايات، ناگفته نماند در بسيارى از روايات فريقين آمده كه آنحضرت بنى اميّه را بصورت ميمونها ديد كه در منبر او بالا و پائين ميروند براى نمونه بروايات زير توجّه شود.

عياشى در تفسير آيه ما نحن فيه از امام باقر عليه السّلام روايت كرده كه فرمود «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ» تا در آن فتنه سرگردان باشند «وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ» يعنى بنى اميّه. و نيز از عمران و محمد بن مسلم نقل كرده كه از آنحضرت (ظاهرا امام صادق عليه السّلام) پرسيديم از قول خدا «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ» فرمود:

رسول خدا صلى اللّه عليه و آله مردانى را بر منابر ديد كه مردم را گمراه ميكنند: رُزَيْق و زُفَر (مقصود اول و ثانى است) و قول خدا «وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ» فرمود: آنها بنى اميّه‌اند.

و در روايت ديگر از عبد الرحيم قيصر از حضرت باقر عليه السّلام نقل كرده‌ «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي‌ أَرَيْناكَ‌» فرمود:

بآنحضرت مردانى از بنى تيم و عدى بر منابر نشان داده شد كه مردم را از راه بعقب بر ميگرداندند. گفتم‌ «وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ» يعنى چه؟ فرمود آنها بنى اميه‌اند ...

چند روايت ديگر نيز در عياشى نقل شده و اين روايت و نظائر آنها در مجمع و بحار و تفسير برهان و صافى نيز نقل شده است.

بموجب سه روايت فوق رؤياى آنحضرت غير از شجره ملعونه است‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 41
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست