ظاهر آنست كه «الشّجرة» عطف
است بر «الرّؤيا» در آنصورت معنى آيه چنين است:
رؤيائى را كه بر تو نمودار كرديم و همچنين درخت ملعون در قرآن را امتحانى بر مردم
قرار داديم.
آنها را ميترسانيم ولى تخويف ما جز طغيان نميافزايد.
على هذا رؤيا و شجره ملعونه هر دو يكى است و آنحضرت در خواب شجره
ملعونه را ديده است و خدا فرموده كه آن امتحانى است بر مردم.
از جمله «الْمَلْعُونَةَفِي الْقُرْآنِ»روشن است كه اين شجره در قرآن مورد لعن است ولى در قرآن درختى كه
مورد لعنت باشد نيست و شجره زقوم كه حال آن در سوره صافات آيه 62 ببعد و حم دخان
آيه 43 ببعد آمده در قرآن مورد لعن نيست. پس لا بد مراد از شجره ملعونة يك نسل و
خانواده مخصوص از بشر است زيرا اطلاق شجرة بر نسل و خانواده شايع و معمول است در
لسان العرب گويد:
فلانى از شجره مباركه است يعنى از اصل مبارك است و در زبان رسول خدا
صلى اللَّه عليه و آله زياد آمده كه
«أَنَاوَ عَلِيٌّ مِنْ شَجَرَةٍ
وَاحِدَةٍ».
اشخاصيكه در قرآن مورد لعنت واقع شده عبارت انداز: كفّار «إِنَّاللَّهَ لَعَنَ
الْكافِرِينَ ...»احزاب:
64. و شيطان «لَعَنَهُاللَّهُ وَ قالَ
لَأَتَّخِذَنَّ ...»نساء:
118. و منافقان «وَعَدَاللَّهُ الْمُنافِقِينَ
وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْكُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ ...وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ
لَهُمْ عَذابٌ مُقِيمٌ»توبه: 68. و نيز آنانكه خدا و رسول را اذيّت ميكنند احزاب: 57.
و نيز مشركان فتح: 6. و كسانيكه بيّنات و احكام خدا را كتمان ميكنند
بقره: