responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 40

و تقصير ميكنيد و از اهل شرك نمى‌ترسيد سال بعد مسلمانان با ايمنى وارد مسجد الحرام شده و اعمال بجاى آوردند.

3- خوابيكه آنحضرت درباره شجره ملعونه ديدند «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي‌ أَرَيْناكَ‌ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْياناً كَبِيراً» اسراء: 60.

ظاهر آنست كه «الشّجرة» عطف است بر «الرّؤيا» در آنصورت معنى آيه چنين است: رؤيائى را كه بر تو نمودار كرديم و همچنين درخت ملعون در قرآن را امتحانى بر مردم قرار داديم.

آنها را ميترسانيم ولى تخويف ما جز طغيان نميافزايد.

على هذا رؤيا و شجره ملعونه هر دو يكى است و آنحضرت در خواب شجره ملعونه را ديده است و خدا فرموده كه آن امتحانى است بر مردم.

از جمله‌ «الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ» روشن است كه اين شجره در قرآن مورد لعن است ولى در قرآن درختى كه مورد لعنت باشد نيست و شجره زقوم كه حال آن در سوره صافات آيه 62 ببعد و حم دخان آيه 43 ببعد آمده در قرآن مورد لعن نيست. پس لا بد مراد از شجره ملعونة يك نسل و خانواده مخصوص از بشر است زيرا اطلاق شجرة بر نسل و خانواده شايع و معمول است در لسان العرب گويد:

فلانى از شجره مباركه است يعنى از اصل مبارك است و در زبان رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله زياد آمده كه‌

«أَنَا وَ عَلِيٌّ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ».

اشخاصيكه در قرآن مورد لعنت واقع شده عبارت انداز: كفّار «إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكافِرِينَ ...» احزاب: 64. و شيطان‌ «لَعَنَهُ اللَّهُ وَ قالَ لَأَتَّخِذَنَّ ...» نساء: 118. و منافقان‌ «وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقِينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْكُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ‌ ... وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقِيمٌ» توبه: 68. و نيز آنانكه خدا و رسول را اذيّت ميكنند احزاب: 57.

و نيز مشركان فتح: 6. و كسانيكه بيّنات و احكام خدا را كتمان ميكنند بقره:

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست