«السموات» مطلق
آمده ولى در دوم و سوم مصابيح و سموات سبع گفته شده و نيز در آيه سوم مصابيح را
رجوم شياطين نام كرده است.
توضيح اين سه آيه در «رجوم» گذشت
و گفتيم كه مراد از كواكب ظاهرا سيارات منظومه شمسى و از «السَّماءَالدُّنْيا»فضا و آسمان منظومه شمسى است كه نزديكترين آسمانهاى جهان بزمين است.
و منظور از مصابيح تيرهاى شهاباند كه زيور و زينت پائينترين طبقات هفتگانه جوّ
زميناند پس «السَّماءَالدُّنْيا»در آيه اول غير از «السَّماءَالدُّنْيا»در آيه دوم و سوم است. شاهد قوى
آنكه در دو آيه اخير ابتداءسَبْعَسَماواتٍ*آمده سپس «السَّماءَالدُّنْيا»*پر واضح است كه نظر بر نزديكترين آسمان از آن هفتگانه است.
8- در
بعضى از آيات هست كه زمين پيش از آسمانها آفريده شد و در بعضى بالعكس مثل «خَلَقَالْأَرْضَ فِي
يَوْمَيْنِ ...ثُمَّ اسْتَوى إِلَىالسَّماءِوَ هِيَ دُخانٌ ...فَقَضاهُنَّ سَبْعَسَماواتٍ»فصلت: 9-
12 «خَلَقَلَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ
جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوى إِلَىالسَّماءِفَسَوَّاهُنَّ سَبْعَسَماواتٍ»بقره: 29. در اينجا خلقت و تشكيل زمين پيش از آسمانهاست ولى در آيات: «أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً
أَمِالسَّماءُبَناها. رَفَعَ سَمْكَها
فَسَوَّاها. وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها. وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ
دَحاها. أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها. وَ الْجِبالَ أَرْساها»نازعات: 27- 32. ملاحظه ميشود كه
دحور و گستردن يا چرخانيدن زمين پس از بناى آسمان است.
از اين رو ميتوان گفت: مراد از «السَّماءُبَناها»آسمان منظومه شمسى است كه شامل خورشيد و تمام سيارات آن است نه
آسمانهاى هفتگانه محيط بر زمين و قطعى است كه زمين پس از تشكيل فضاى منظومه شمسى
باين صورت در آمده است فضائى را در نظر بياوريد كه خورشيد با بيشتر از هزار و ششصد
سياره و دنبالهدار و سنگهاى بزرگ در آن جاى گرفتهاند،