گناهانى كه در گذشته واقع شده و در آينده واقع خواهد شد. و بعبارت
اخرى: گناهانى كه از مدتها قبل واقع شده و گناهانى كه تازه انجام گرفته است. اين
سخن كاملا طبيعى است و احتياج بآن تأويل ركيك ندارد كه بگوئيم: يعنى گناهان گذشته
را مىبخشد و توفيق ميدهد كه در آينده گناه نكنى.
در روايت نيز كه اين تعبير آمده باشد بنا بر احتمال فوق گناهان دور و
نزديك مراداند. اين احتمال را خداوند ببركت قرآن بر من الهام فرموده و در جاى ديگر
نديدهام.
ثانيا در آيات ديگر نيز بحضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله نسبت ذنب
داده شده كه لازم است دقت شود مثل «فَاصْبِرْإِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْلِذَنْبِكَوَ سَبِّحْ بِحَمْدِ
رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ»غافر:
55 بنظر
ميايد مراد از اين ذنب خيالاتى است كه درباره توفيق و پيشرفت اسلام بقلب مبارك
آنحضرت راه مييافت كه آيا اين دين پيش ميرود؟ لذا خدا فرموده: صبر كن وعده خدا حق
است و براى گناهت كه در دل تو رفت و آمد ميكند استغفار كن. نظير اين سخن آيه 214
بقره است كه ميگويد: «مَسَّتْهُمُالْبَأْساءُ وَ
الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ
مَتى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ»ميفرمايد بهنگام بأساء و ضراء
متزلزل شدند تا جائيكه رسول و مؤمنان گفتند: يارى خدا كى خواهد آمد. اين گرچه
حكايت حال گذشتگان است ولى چون خطاب بمؤمنين است حكايت از حال آنها نيز دارد و
آنگهى رسول من حيث هو بتصريح آيه چنين حال را دارد و آن شامل حضرت رسول صلّى اللّه
عليه و آله هم ميشود.
در آيه ديگر آمده «فَاعْلَمْأَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اسْتَغْفِرْلِذَنْبِكَوَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ
الْمُؤْمِناتِ»محمد: 19 شايد مراد از اين ذنب نيز همان تنگى سينه آنحضرت باشد كه
فرموده: «فَلَعَلَّكَتارِكٌ بَعْضَ ما يُوحى
إِلَيْكَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ»هود: 12 و نيز فرموده «كِتابٌأُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ»اعراف: 2 در سوره يوسف آيه 109