مضموم يا مفتوح باشد مفعل بفتح (ع) است مثل مطبخ و مذبح و اگر عين
مضارع مكسور باشد قائده آن مفعل است بكسر (ع) مثل منزل و مجلس، يازده كلمه در زبان
عرب بر خلاف اين قاعده آمده با آنكه عين مضارع آنها مضموم است. عين اسم زمان و
مكانشان مكسور آمده مثل مسجد مشرق، مغرب ... (مقدمه المنجد).
در اقرب گويد: گفته شده مسجد اسم موضع عبادت است خواه در آن سجده شده
يا نه و اگر نظر بمعناى فعل باشد مسجد (بفتح ج) گفته ميشود و آن مذهب سيبويه است.
بهر حال مسجد مكان سجده و عبادت است نحو «فَوَلِّوَجْهَكَ شَطْرَالْمَسْجِدِالْحَرامِ ...»بقره: 144 و 149.
جمع مسجد مساجد است مثل «إِنَّمايَعْمُرُمَساجِدَاللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ ...»توبه:
18. مساجد
بمعنى مواضع سجود از اعضاء بدن نيز آمده در كافى كتاب جنائز باب تحنيط الميّت
روايت 15 چنين است: از امام صادق عليه السّلام از حنوط ميّت پرسيدم؟ فرمود:
«اجْعَلْهُفى مَسَاجِدِ».
يعنى حنوط را در اعضاء سجود او قرار بده.
در بيشتر آيات قرآن سجود در معناى اوّلى بكار رفته مثل «وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى
الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُسُجَّداً ...»يوسف: 100. ظاهرا مراد آنست كه
بحالت تواضع و خضوع بيوسف افتادند. يوسف آنوقت وزير دارائى مصر بود و پدر و مادرش
روى مقررات باو تواضع كردند راغب نقل كرده:
سجود بر سبيل خدمت در آن روزگار جايز بود. ولى احتياج باين سخن نيست
و آنچه گفته شد كافى است معنى آيه آن نيست كه مثل سجده نماز بسجده افتادند و كار
حرامى كردند و گرنه قرآن بصورت قبول نقل نميكرد.
همينطور است سجده ملائكه بآدم كه در بسيارى از آيات آمده «قُلْنالِلْمَلائِكَةِاسْجُدُوالِآدَمَفَسَجَدُواإِلَّا إِبْلِيسَ»