گذشت و نيز آيه 84 آل عمران صريح است در اينكه باسباط وحى شده و آنها
پيامبران بودهاند.
در اين صورت اگر مراد از اسباط قبائل باشد مراد از انزال وحى آنست كه
در ميان آنها پيامبرانى بوده است چنانكه دروَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا
وَ ما أُنْزِلَ إِلى إِبْراهِيمَ ...بقره: 136. مراد رسول خداست ولى «أُنْزِلَإِلَيْنا»گفته شده. و اگر مراد اشخاص باشند بايد غير از اولاد ده گانه يعقوب
باشند كه آنها در اثر اجحاف بيوسف لياقت رسالت نداشتند (بنظر من مراد اشخاص است كه
خواهد آمد).
عياشى ذيل آيه 136 بقره از حنّان بن سدير نقل كرده كه بحضرت باقر
عليه السّلام گفتم: اولاد يعقوب انبياء بودند؟
فرمود: نه آنها اسباط و اولاد انبياء بودند از دنيا نميرفتند مگر
خوشبخت توبه كردند و گناه خود را ياد آوردند.
طبرسى فرموده: بسيارى از مفسران گفتهاند كه فرزندان يعقوب انبياء
بودند ولى بنا بر مذهب ما انبياء نبودهاند كه گناه آنها درباره يوسف روشن است و
پيامبر در عقيده ما از صغير و كبير قبائح معصوم است و در ظاهر قرآن دلالتى بر
پيامبر بودنشان نيست و جمله «ماأُنْزِلَ»دلالت بر آن ندارد و شايد مراد بعضىهاست كه گناه نكرده بودند و شايد
اين مثل «وَما أُنْزِلَ إِلَيْنا»باشد حال آنكه مراد حضرت رسول صلّى
اللّه عليه و آله بود.
نگارنده گويد در سوره مريم عدهاى از انبياء از قبيل زكريا، يحيى
عيسى، ابراهيم، اسحق، يعقوب، اسمعيل صادق الوعد، موسى، هارون و ادريس نقل شده و
آنگاه در آيه 58 آمدهأُولئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ
النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ
ذُرِّيَّةِ إِبْراهِيمَ وَ إِسْرائِيلَ ....
از ذريّه ابراهيم و اسرائيل كه نقل شده زكريا، يحيى، عيسى، موسى،
هارون اسمعيل صادق الوعد است. على هذا احتمال زياد هست كه مراد از اسباط در قرآن
اشخاص و نوهها باشند مثل