هفت تاى اوّلى داراى سهم بود بترتيب از يك تا هفت سهم. و سه تاى اخير
سهمى نداشتند. و كيفيّت آن چنانكه الميزان در ذيل آيه 219 بقره ميگويد آن بود كه:
شترى را سر بريده و 28 قسمت ميكردند و قمار بازان ده نفر بعدد تيرها بودند آنگاه
تيرها را بهم زده و بر ميداشتند صاحب تير فذّ يكقسمت از گوشت را تصاحب ميكرد صاحب
تير توأم دو قسمت تا آنكه تير معلى بنام او آمده بود هفت سهم ميبرد و آنانكه سه
تير اخير بدست آنها آمده بود نه تنها چيزى نميبردند بلكه پول شتر را هم
ميپرداختند.
بعضى از فضلا در مجله مكتب اسلام شماره اول سال 13 ص 55 از لسان
العرب و غيره ازلام سومى نقل كردهاند بنام ازلام احكام كه نزد بعضى از كاهنان
نگاهدارى ميشده است المنار نيز آنرا از سدى نقل كرده ولى ظاهرا مراد همان ازلام
امر و نهى ميباشد كه گذشت.
دقت
آيهوَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوابِالْأَزْلامِكه گفتيم: راجع بقمار است و تحريم شده آيا مراد از «وَالْأَزْلامُرِجْسٌ»در آيه اول ازلام تفأّل است يا
ازلام قمار؟ اگر گوئيم: ازلام تفأل است لازم ميايد كه تفأل و استخاره با تسبيح و
غيره در اسلام حرام باشد زيرا فرقى با ازلام ندارد. و اگر مراد ازلام قمار باشد
لفظ «الميسر» حرمت مطلق قمار را ميرساند و ذكر
ازلام بعد از الميسر چه فائدهاى دارد و ذكر خاص بعد از عام براى چيست؟
الميزان هر دو را يكى دانسته و گويد: اگر قبول نكنيم كه تقسيم بازلام
قرينه «وَالْأَزْلامُ رِجْسٌ»است در اينصورت ازلام لفظ مشترك
خواهد بود كه قرينهاى بر تعيين مراد نيست و