responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 89

زينهار بكار رفته گوئى همسايه در امان همسايه است. راغب گويد:

چون حق همسايه عقلا و شرعا بزرگ است لذا بهر كسيكه حق او بزرگ است و يا حق ديگرى را بزرگ ميداند جار گفته‌اند مثل‌ لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ‌ ... وَ إِنِّي‌ جارٌ لَكُمْ‌ انفال: 48 يعنى من امان شمايم و حقّتان را بزرگ ميدانم.

و از اين حساب است آيه‌ ... وَ هُوَ يُجِيرُ وَ لا يُجارُ عَلَيْهِ‌ مؤمنون: 88 او امان ميدهد و امان داده نميشود.

وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَ مِنْها جائِرٌ وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعِينَ‌ نحل: 9 جائر را منحرف از حق معنى كرده‌اند در اقرب هست «جَارَ يجور: مَالَ عَنِ الْقَصْدِ» جور بمعنى ظلم و انحراف از اين مادّه است معنى آيه آنست: هدايت بر راه راست بر عهده خداست. بعضى از راهها منحرف است اگر ميخواست همه شما را هدايت ميكرد.

جوز: گذشتن از محل با سير در آن. (قاموس- اقرب) ... وَ نَتَجاوَزُ عَنْ سَيِّئاتِهِمْ‌ احقاف: 16 از سيّئات آنها ميگذريم‌ فَلَمَّا جاوَزَهُ‌ هُوَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ ...

بقره: 249 چون او و مؤمنان از كنار نهر گذشتند.

طبرسى در ذيل آيه اوّل گويد:

اصل آن از جواز و آن بمعنى مرور از چيزى بدون مانع است. در قرآن بمعنى اغماض و چشم پوشى است.

جوس: جستجوى شديد.

تفتيش. در قاموس گويد: «الْجَوْسُ‌: طلبُ الشّي‌ء بالاستقصاء» بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ اسراء: 5 بر ميانگيزيم بر شما بندگان با صلابت خود را پس ميان خانه‌ها را تفتيش كنند، اين كلمه يك بار بيشتر در قرآن مجيد نيست.

جوع: گرسنگى. لا يُسْمِنُ وَ لا يُغْنِي مِنْ‌ جُوعٍ‌ غاشيه: 7 نه چاق ميكند و نه از گرسنگى بى‌نياز مى‌نمايد اين كلمه چهار بار در

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 89
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست