آيه در بيان حال يهود است كه جبرئيل را دشمن ميداشتند و ميگفتند: چون
آورنده وحى جبرئيل است لذا حاضر بقبول اسلام نيستيم در باره علّت عداوتشان نقل شده
كه گفتهاند: او (جبرئيل) جنگ و سختى و غيره مياورد و اللَّه اعلم.
در بعضى از آيات بجاى جبريل: روح القدس يا روح الامين آمده است مثلقُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ
الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ ...نحل: 102 و مثلنَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى قَلْبِكَ ...
شعراء: 193.
در باره مكانت و علوّ مقام اين فرشته محترم آمدهإِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ
كَرِيمٍ. ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ وَ ما
صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ. وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِتكوير:
19- 23.
آيه صريح است در اينكه فرشته وحى پيك محترمى است و در نزد خدا مكانت
دارد و در ميان ملائك مطاع و پيش خدا امين است و نيز صريح است در اينكه حضرت رسول
صلّى اللّه عليه و آله و سلّم او را بالعيان ديده است.
و آنچه از صحيفه در اين باره نقل شد از آيات فوق اتّخاذ گرديده است.
آنچه در قرآن در باره مأموريت اين ملك بطور صريح آمده همان آوردن وحى
است و اگر اعمال ديگرى داشته باشد تصريح نشده است و در سوره تحريم: 4 كه جبريل
حامى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شمرده شدهفَإِنَّ اللَّهَ هُوَ
مَوْلاهُ وَجِبْرِيلُوَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ
...ظاهرا
حمايت بواسطه وحى آوردن و مطلع ساختن آن حضرت از حيله زنانش است. بقيه مطلب شايد
انشاء اللَّه در «ملك» روشن گردد.