شعراء: 215 احتمال دوّم حتمى است و رحمت از جانب رسول خدا صلّى اللّه
عليه و آله و سلّم است 3-وَ اضْمُمْ يَدَكَ إِلىجَناحِكَتَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ
غَيْرِ سُوءٍطه:
22 جناح بملاحظه معنى اوّل بمعنى دست، بازو، و زير بغل بكار رفته است، ضمّ بمعنى
جمع كردن است الميزان احتمال ميدهد كه مراد از جناح در آيه زير بغل باشد يعنى:
دستت را بزير بغلت جمع كن تا سفيد و بى علت خارج شود در اين صورت اين
آيه عبارت اخرى آيهوَ أَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ
سُوءٍ ...نمل:
12 خواهد بود.
32 در
بارهوَ
اضْمُمْ إِلَيْكَ جَناحَكَ مِنَ الرَّهْبِاحتمال بسيار دادهاند الميزان بعد
از نقل احتمالات، احتمال ميدهد كه منظور آنست موسى براى خود تواضع و خشوع را عادت
و صفت قرار بدهد و رهبت را از خود دور نكند و اين نظير آنست كه بحضرت رسول صلّى
اللّه عليه و آله و سلّم امر شد كه براى مؤمنان متواضع باشدوَ اخْفِضْجَناحَكَلِلْمُؤْمِنِينَحجر: 88 (رجوع به الميزان).
نگارنده احتمال ميدهم مراد آن باشد كه هر وقت رعبى و ترسى بر تو عارض
شد دستت را بر سينهات بگذار چون اين سخن بعد از عصا و يد بيضاء است و بعد از اين
سخن دستور داده شده كه به پيش فرعون برود. رفتن ببارگاه فرعون قهرا توأم با ترس و
لرز خواهد بود لذا امر شد چون او را خوفى فرا گيرد دست بر سينه خود گذارد.
5-
... فَلاجُناحَعَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما ...بقره: 158 «جناح» 25 بار
در قرآن مجيد آمده است و اصل آن چنانكه از راغب نقل شد ميل از حق است و در آيات
تقريبا با محذور و مسئوليت و گناه مرادف است مثلا:فَلَيْسَ عَلَيْكُمْجُناحٌأَلَّا تَكْتُبُوهابقره: 282 مراد آنست كه بر شما
محذورى و