responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 56

شعراء: 215 احتمال دوّم حتمى است و رحمت از جانب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است 3- وَ اضْمُمْ يَدَكَ إِلى‌ جَناحِكَ‌ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ طه: 22 جناح بملاحظه معنى اوّل بمعنى دست، بازو، و زير بغل بكار رفته است، ضمّ بمعنى جمع كردن است الميزان احتمال ميدهد كه مراد از جناح در آيه زير بغل باشد يعنى:

دستت را بزير بغلت جمع كن تا سفيد و بى علت خارج شود در اين صورت اين آيه عبارت اخرى آيه‌ وَ أَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ ... نمل: 12 خواهد بود.

4- اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَ اضْمُمْ إِلَيْكَ‌ جَناحَكَ‌ مِنَ الرَّهْبِ ... قصص:

32 در باره‌ وَ اضْمُمْ إِلَيْكَ جَناحَكَ مِنَ الرَّهْبِ‌ احتمال بسيار داده‌اند الميزان بعد از نقل احتمالات، احتمال ميدهد كه منظور آنست موسى براى خود تواضع و خشوع را عادت و صفت قرار بدهد و رهبت را از خود دور نكند و اين نظير آنست كه بحضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم امر شد كه براى مؤمنان متواضع باشد وَ اخْفِضْ‌ جَناحَكَ‌ لِلْمُؤْمِنِينَ‌ حجر: 88 (رجوع به الميزان).

نگارنده احتمال ميدهم مراد آن باشد كه هر وقت رعبى و ترسى بر تو عارض شد دستت را بر سينه‌ات بگذار چون اين سخن بعد از عصا و يد بيضاء است و بعد از اين سخن دستور داده شده كه به پيش فرعون برود. رفتن ببارگاه فرعون قهرا توأم با ترس و لرز خواهد بود لذا امر شد چون او را خوفى فرا گيرد دست بر سينه خود گذارد.

5- ... فَلا جُناحَ‌ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما ... بقره: 158 «جناح» 25 بار در قرآن مجيد آمده است و اصل آن چنانكه از راغب نقل شد ميل از حق است و در آيات تقريبا با محذور و مسئوليت و گناه مرادف است مثلا: فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ‌ جُناحٌ‌ أَلَّا تَكْتُبُوها بقره: 282 مراد آنست كه بر شما محذورى و

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست