طبرسى فرموده مراد از دائره در آيه دولت و اقتدار و حكومت است كه در
دنيا ميگردد و از قومى بقومى منتقل ميشود يعنى مريض القلبها در دوستى دشمنان
اسلام شتاب ميكنند و ميگويند از آن بيم داريم كه بما دائرهاى برسد و حكومت بدست
دشمنان اسلام بيافتد كه محتاج بكمك آنها شويم. و يا بر ما بلائى روى آورد كه در
رفع آن بكفّار نيازمند گرديم.
دول:گرديدن. در اقرب آمده «دَالَالْأَيَّامُدَوْلَةً: دَارَتْ» يعنى ايّام گردش كرد «وَتِلْكَ الْأَيَّامُنُداوِلُهابَيْنَ النَّاسِ»آل عمران: 140 يعنى آن ايّام را ميان مردم ميگردانيم گاهى بقومى و
گاهى بقوم ديگرى ميدهيم.
«كَيْلا يَكُونَدُولَةًبَيْنَ الْأَغْنِياءِ
مِنْكُمْ»حشر:
7 طبرسى در ذيل آيه اوّل ميگويد: دولة بضمّ دال و فتح آن دو لغت است و گفته شده
بضمّ دال در مال و بفتح آن در جنگ استعمال ميشود. راغب بعكس گفته است و نيز گفته
گويند دولة بفتح دال همان شىء است كه ميان مردم ميگردد و بضمّ دال مصدر است.
طبرسى و زمخشرى دولة را در آيه اسم گرفتهاند يعنى فىء را اين طور
تقسيم ميكنيم تا آن مالى نباشد كه ميان توانگران شما دست بدست شود و بفقراء و
نيازمندان چيزى نرسد بيضاوى نيز اسم گرفته و ايضا زمخشرى و بيضاوى احتمال دادهاند
كه مصدر باشد.
از اين مادّه فقط دو كلمه فوق در قرآن آمده است.
دوم:دوام بمعنى ثبوت و امتداد است چنانكه در اقرب آمده، در صحاح و مفردات
گويد: اصل دوام بمعنى سكون و آرامى است گويند «دَامَالشَّيْءُ ودَامَالْمَاءُ» يعنى شىء آرام شد و آب ايستاد در حديث آمده