زوال آنست، ما بين دلوك تا غسق ليل چهار نماز هست. آنها را معيّن و
آشكار و با وقت كرده است. غسق ليل نصف شدن آنست و فرموده «وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً»و اين پنجمى است.
و در ذيل روايت زرارة و حمران و محمد بن مسلم از امام باقر و صادق
عليهما السلام نقل شده كه فرموده «قُرْآنَالْفَجْرِ»نماز صبح است و اينكه فرموده «كانَمَشْهُوداً»از آنست كه ملائكه شب و روز در آن حاضر ميشوند. در تفسير عياشى
مجموعا 9 حديث در باره اين آيه نقل گرديده و در وسائل كتاب الصلوة ابواب المواقيت
از اين روايات و نظائر آنها نقل شده است.
ظاهرا مراد از ملائكة شب و روز ملائكهاى هستند كه در شب و روز اعمال
مردم را مينويسند و وقت نماز صبح موقع رفتن ملائكة شب و آمدن ملائكه روز است لذا
هر دو فريق در نماز صبح حاضر ميشوند.
كلمه دلوك در كلام اللَّه فقط يكبار آمده است.
دلل:دلالت بمعنى نشان دادن و ارشاد است. راغب گويد:
دلالت آنست كه با آن بمعرفت و شناختن چيزى برسند مثل دلالت لفظ بر
معنى ... «مادَلَّهُمْعَلى مَوْتِهِ إِلَّا
دَابَّةُ الْأَرْضِ ...»سباء: 14 يعنى مردم را بر مرگ سليمان دلالت نكرد مگر حشره زمين. «هَلْأَدُلُّكُمْعَلى أَهْلِ بَيْتٍ
يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ ...»قصص: 12.
شمس دليل و نشان دهنده سايه است زيرا اگر شمس نبود وجود سايه معلوم
نميشد بنظر ميايد مراد از «مَدَّالظِّلَّ»وجود شب است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است و مراد از قبض