و غَسَق اللَّيل به نصف شب تفسير شده است چنانكه خواهد آمد.
بنا بر آنچه گذشت دلوك بمعنى ميل و آن مايل شدن آفتاب از وسط آسمان
نسبت بمحيط و محلّ هر مردم است (بعبارت ديگر: ظهر) لام در «لِدُلُوكِالشَّمْسِ»باحتمال قوى بمعنى عند و حين است يعنى «عِنْدَدُلُوكِالشَّمْسِ وَ حِينَدُلُوكِالشَّمْسِ» و دليل آن «إِلىغَسَقِ اللَّيْلِ»است و «إلى» دلالت بر انتها دارد على هذا لام
درلِدُلُوكِبراى ابتدا است. و نيز بيضاوى و
زمخشرى نقل كردهاند كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود
بمعنى ظهور تاريكى شب است چنانكه در مجمع گفته و يا بمعنى ظلمت شديد
است چنانكه راغب گفته است ولى در روايات اهل بيت عليهم السلام چنانكه گفته شد بنصف
شب تفسير شده است و «قُرْآنَالْفَجْرِ»در آخر آيه در روايات به نماز صبح
تفسير گرديده است.
على هذا آيه شريفه اوقات نمازهاى پنجگانه را بيان ميكند از ظهر تا
انتصاف شب. وقت نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء، و وقت نماز صبح بعد از فجر است.
و در باره مشهود بودن آن روايت شده كه ملائكه شب و روز در آن حاضر
ميشوند. در الميزان ميگويد:
روايات فريقين در حضور ملائكه شب و روز در نماز صبح نزديك بتواتر
است.
در تفسير عيّاشى از زرارة نقل شده كه از امام باقر عليه السلام
پرسيدم از نمازهاى واجبى؟ فرمود: پنج نماز است در شب و روز. گفتم:
خدا آنها را معين كرده و در كتابش به پيامبرش بيان نموده است؟
فرمود: آرى خدا به پيغمبرش صلّى اللَّه عليه و آله فرموده «أَقِمِالصَّلاةَلِدُلُوكِالشَّمْسِ إِلى غَسَقِ
اللَّيْلِ»دلوك