تسميه ميايد مثل «دَعْوُتابْنِى هَذَا زِيداً» يعنى او را زيد ناميدم.
فكر ميكنم كه «دَعَوْا»در آيه فوق بمعنى نسبت باشد يعنى: اينكه بخدا نسبت فرزند دادند و اين
بمعنى دعاء نزديك است طبرسى بطور ترديد: خواندن و ناميدن گفته است.
محمد: 35 سست نباشيد و كفّار را بمسالمت نخوانيد شما پيروز هستيد،
خدا با شماست. بنظر ميايد مراد آنست كه در اثر سستى آنها را بصلح نخوانيد و گر نه
اسلام دين صلح و مسالمت استوَ الصُّلْحُ خَيْرٌنساء: 128.
وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فِيها ماتَدَّعُونَفصلت:
تَدَّعُونَاز باب افتعال بمعنى خواستن است باحتمال قوى مراد از آن مبالغه است
يعنى بشدّت ميخواستيد و لذا آنرا تمنّى و آرزو گفتهاند معنى دو آيه چنين ميشود:
براى شما در بهشت هست آنچه دلتان ميخواهد و آنچه آرزو ميكنيد و گفته ميشود: اين
همان عذاب است كه بشدت ميخواستيد و ميگفتيد:
مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ.
وَ مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا
يَسْمَعُ إِلَّادُعاءًوَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَبقره:
171.
از مجمع البيان بدست ميايد كه دعا مطلق خواندن و نداء خواندن با صداى
بلند است على هذا نداء از دعا اخصّ است. راغب ميگويد:
دعا مثل نداء است مگر آنكه نداء گاهى فقط خواندن است بدون ذكر اسم
ولى دعا بيشتر با ذكر اسم ميشود مثل: اى زيد و در باب نون گفته: نداء بلند كردن
صدا و اظهار آنست و گاهى بمجرد صدا اطلاق ميشود.