دول بر وزن صرد بمعنى گرداندن مال ميان چند نفر است و خول بمعنى
بندگان و بردگان است يعنى: مال خدا را ميان خود بگردانند و به بندگان خدا ندهند و
بندگان خدا را بردگان خود بدانند در اينجا نيز معناى عطيّه ملحوظ است يعنى خيال
كنند كه خدا مردم را بآنها برده عطا كرده است.
و حديث مشهور در باره بنى- اميّه كه از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و
آله نقل شده از همين مادّه است و آن چنين است
خال: بمعنى دائى و جمع آن اخوال است مثلوَ بَناتِخالِكَوَ بَناتِخالاتِكَاحزاب: 50 وأَوْ بُيُوتِأَخْوالِكُمْأَوْ بُيُوتِخالاتِكُمْنور: 61.
و خاله: خواهر مادر است و جمع آن خالات است كه گذشت
خون:خيانت مقابل امانت است. و اصل آن چنانكه در مجمع ذيل آيه 186 بقره
گفته بمعنى منع حق است راغب ميگويد: خيانت و نفاق هر دو يكى است ولى خيانت نسبت
بعهد و امانت و نفاق نسبت بدين گفته ميشود سپس با هم ميشوند. پس خيانت مخالفت حق
است با نقض عهد در نهان.
على هذا خيانت بمعنى منع حق و مخالفت با حقّ است.وَ إِنْ يُرِيدُواخِيانَتَكَفَقَدْخانُوااللَّهَ مِنْ قَبْلُ ...انفال: 71 مراد از خيانت در اينجا
نقض عهد و مخالفت حق است كه اسيران مثلا ميخواستند پس از آزادى باز بجنگ آنحضرت
بيايند يعنى اگر بخواهند با تو خيانت و حيله و نقض عهد كنند از پيش بخدا خيانت
كرده و مخالفت با حق كردهاند پس خدا بدامشان انداخت.