وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَخَلْقَاللَّهِنساء: 119 مراد از خلق اللّه
گفتهاند:
دين خدا و امر خداست يعنى آنها را امر ميكنم دين خدا و دستور خدا را
تغيير ميدهند اين سخن از امام صادق عليه السّلام نقل شده و قدماء مفسّرين مثل ابن
عباس و غيره نيز چنين گفتهاند. و مؤيّد آن قول خداوند است كه فرموده:فَأَقِمْ وَجْهَكَ
لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا
تَبْدِيلَلِخَلْقِاللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ
الْقَيِّمُروم:
30 كه بدين فطرة اللّه و خلق اللّه اطلاق شده و مراد از آيه سابق تحليل حرام و
تحريم حلال است (مجمع) بعضىها آنرا خصىّ و اخته كردن چهارپايان گفتهاند.
در الميزان ميگويد: تغيير خلق اللّه منطبق ميشود بر اخته كردن و
انواع مثله و لواط و سحق و بعيد نيست كه مراد از تغيير خلق اللّه خروج از حكم فطرت
و ترك دين حقّ باشد خدا فرمودهفَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً ...عياشى از امام باقر عليه السّلام
نقل كرده كه مراد از آن امر اللّه است و در حديث ديگر از آنحضرت دين اللّه نقل
كرده است.
نا گفته نماند: ما قبل جمله فوق در باره بريدن و شكافتن گوشهاى چهار
پايان است اگر مراد از تغيير خلق اللّه تغيير دين باشد و صدر آيه در اضلال مطلق
است بايد گفت:
ذكر خصوص گوش بريدن ميان دو عموم از بابت اهميت آن بدعت است كه در
ميان اهل جاهليت متعارف بود.
هُوَ اللَّهُالْخالِقُالْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنىحشر: 24 بنا بر آنچه در «برء» گذشت معنى آيه چنين ميشود: اوست خداى اندازه گير، آفريننده، صورت ده،
براى اوست نامهاى نيكوتر.
فَإِنَّاخَلَقْناكُمْمِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ
مُضْغَةٍمُخَلَّقَةٍوَ غَيْرِمُخَلَّقَةٍلِنُبَيِّنَ لَكُمْحجّ: 5 مخلّقه و غير مخلّقه را تام
الخلقة و غير تام الخلقة گفتهاند و نيز صورت گرفته و غير صورت