إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِبِخَلْقٍجَدِيدٍابراهيم: 19 و ساير آيات خلق در
قرآن كريم اغلب نزديك بتمام در كار خدا استعمال شده ولى بعضا در كار آدمى نيز بكار
رفته چنانكه در باره حضرت عيسى آمدهوَ إِذْتَخْلُقُمِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِيمائده: 110 و مثلفَتَبارَكَ اللَّهُ
أَحْسَنُالْخالِقِينَمؤمنون: 14.
نا گفته نماند: اين خلقت تصرف در خلق اللّه است يعنى مثلا از خاك و
چوب خانه درست كردن و گرنه خالق اصلى خداست لا غير چنانكه فرمودههَلْ مِنْ خالِقٍ غَيْرُ
اللَّهِ ...فاطر:
3.
خلق (بر وزن قفل و عنق) بمعنى عادت و طبع و مروّت و دين است چنانكه
در قاموس و اقرب گفتهوَ إِنَّكَ لَعَلىخُلُقٍعَظِيمٍن:
4 حقّا
كه تو بر خلق عظيمى استوارى راغب ميگويد: خلق (بر وزن فلس و قفل) در اصل يكىاند
اوّلى مخصوص هيئت و اشكال و صور ظاهرى است و دوّمى مخصوص به قوا و صفات است كه با
بصيرت قابل درك ميباشد.
خلاق: بمعنى نصيب خوب است (مجمع) قاموس و اقرب قيد وافر را نيز دارند
راغب آنرا فضيلتى كه با اخلاق خوب بدست ميايد معنى ميكندأُولئِكَ لاخَلاقَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِآل عمران: 77 آنان بهرهاى در آخرت
ندارند. اين كلمه شش بار در قرآن مجيد آمده است خَلَّاق: صيغه مبالغه و از اسماء
حسنى است و دو بار در قرآن آمده:
حجر 86- يس 81.
اخْتِلَاق: بمعنى كذب و افتراء است طبرسى فرموده: خلق، اختلاق، فرى،
افتراء در معنى قريب هماند. راغب گفته: هر جا كه خلق در وصف كلام بكار رود معناى
كذب ميدهدما
سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلَّااخْتِلاقٌص: 7 ما اين چنين سخنى در ملّت آخر
نشنيدهايم اين جز دروغ نيست.