وَ لايَجْرِمَنَّكُمْشَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا تَعْدِلُوا ...مائده: 8 وادار نكند شما را كينه
قومى بر اينكه عدالت نكنيد. مىبينيم كه در اينجا «عَلى- أَلَّا
تَعْدِلُوا»مفعول
دوّم «لايَجْرِمَنَّكُمْ»است و «على» در
آن مذكور ميباشد.
وَ لايَجْرِمَنَّكُمْشَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ
تَعْتَدُوا ...مائده: 2 كينه مردميكه شما را از مسجد الحرام باز داشتهاند وادار
نكند بر اينكه تجاوز كنيد.
وَ يا قَوْمِ لايَجْرِمَنَّكُمْشِقاقِي أَنْ يُصِيبَكُمْ مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ ...
هود: 89 اى قوم مخالفت با من وادارتان نكند بر اينكه نظير بلاى قوم
نوح بر شما برسد.
در اين دو آيهأَنْ تَعْتَدُوا- ...أَنْ يُصِيبَكُمْمفعول دوّم «يَجْرِمَنَّكُمْ»است و «على» در هر دو مقدّر ميباشد و احتمال
دارد كه در آيه اخير معناى كسب بآن اشراب شده باشد و در اين صورت احتياج بتقدير «على» نيست.
إِنَّ الَّذِينَأَجْرَمُواكانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَمطففين: 29 آنانكه اقدام بگناه
كردند بمؤمنين از روى ريشخند مىخنديدند.
در قرآن كريم مادّه جرم غير از سه آيه فوق، همه از باب افعال بكار
رفته است مثل أَجْرَمُوا، اجرامى مجرم و مجرمون فقط در پنج محلّ «لاجَرَمَ»آمده كه
خواهيم گفت. بنظر ميايد باب افعال در اينجا براى كثرت باشد زيرا كثرت يكى از معناى
آنستفَانْتَقَمْنا
مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُواروم: 47 از كسانيكه پيوسته گناه ميكردند انتقام كشيديم.
«لاجَرَمَأَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ
هُمُ الْأَخْسَرُونَ»هود: 22 كلمه «لاجَرَمَ»چنانكه گفتيم پنج بار در قرآن مجيد آمده است هود: 22 نحل:
23 و
62 و 109، غافر: 43 در الميزان ذيل آيه فوق از فرّاء نقل شده كه لا جرم در اصل
بمعنى لا بدّ و لا محاله است سپس در