خاء و فتح آن هر دو خوانده شده است. و آنرا بكسر اوّل، گناه معنى
كردهاند در قاموس گويد:
آن بمعنى گناه يا گناه عمدى است در مجمع آمده: «خَطِئَيَخْطَأُخَطَاءً» آنگاه گويند كه گناه از روى عمد باشد و خاطئ نيز از آن است يعنى آنكه
از روى عمد خطا كار است راغب نيز در مفردات چنين گفته است.
تمام گناهان كه از آنها بخطا و خطيئه و خطايا تعبير شده همه از اين
قبيلاند مثلبَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِخَطِيئَتُهُفَأُولئِكَ أَصْحابُ
النَّارِبقره:
81مِمَّاخَطِيئاتِهِمْأُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا
ناراًنوح:
25آمَنَّا
بِرَبِّنا لِيَغْفِرَ لَناخَطايانا ...طه: 73.
دوّم آنكه كار شايستهاى اراده كند ولى خلاف آن واقع شود مثل آنكه
ميخواست پرندهاى شكار كند اشتباها انسانى را كشت. اين خطا قابل عفو و غير مسئول
است و فاعل آنرا مخطىء گويند نه خاطئ مثلوَ لَيْسَ عَلَيْكُمْ
جُناحٌ فِيماأَخْطَأْتُمْبِهِ وَ لكِنْ ما
تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماًاحزاب: 5 و مثلوَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ
أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلَّاخَطَأًوَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناًخَطَأًفَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ...نساء: 92.
خطاء و اخطاء هر دو بيك معنى است (اقرب).
سوّم آنكه كار خلافى را اراده كند و اشتباها كار خوبى را انجام دهد.
اينگونه شخص در باره ارادهاش مذموم بوده و درباره فعلش نيز ممدوح نيست. راجع باين
شقّ در قرآن مصداقى نيامده است.
قسم اوّل چنانكه گفته شد خطاى مسئول است و در قسم دوّم اراده صواب و
فعل خطا و در قسم سوّم بعكس است. در تعيين اين سه قسم از مفردات استفاده شده است.
در اقرب الموارد هست:
گفتهاند: خطا بر سه معنى است گناه، ضدّ عمد و ضدّ صواب و در معنى
اخير اكثر با مدّ آيد.بَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ