آيه شريفه در وصف حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است و دليل
آنست كه هر پاكيزه در اسلام حلال و هر پليد حرام است، ظاهرا در خارج از نصّهاى
خاصّ كه مبيّن حلال و حراماند ميشود بعموم آيه استناد كرد بعبارت ديگر در چيزهائى
كه راجع بآنها حكم بخصوصى نرسيده ميشود از اين آيه حكم استنباط نمود بقيّه مطلب را
در لفظ «طيّب» مطالعه كنيد.
وَ مَثَلُ كَلِمَةٍخَبِيثَةٍكَشَجَرَةٍخَبِيثَةٍاجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍابراهيم: 26 كلمه خبيثه را كلمه
كفر و شرك گفتهاند چنانكه كلمه طيّبه را در آيه ما قبل كلمه توحيد. ولى ميشود
گفت: مراد از آن عموم شرك و قانونهاى غير طبيعى و كلمات نا حق باشد و مراد از كلمه
طيّبه خلاف آن. رجوع شود به «طيّب».
خبر: (بر
وزن قفل) دانستن و علم بشىء. «خَبَرَالشَّيْءَخَبَراً:
عَلِمَهُ» و خَبَر (بر وزن فرس) آنچه نقل و حكايت ميشود (اقرب)كَذلِكَ وَ قَدْ أَحَطْنا
بِما لَدَيْهِخُبْراًكهف:
91 آنچه
را نزد او بود احاطه كرديم و دانستيموَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلى ما لَمْ تُحِطْ بِهِخُبْراًكهف: 68 چگونه شكيبا ميشوى در آنچه
دانش تو احاطه نكرده است.
7 موسى
بخانوادهاش گفت: من آتشى ديدم بزودى از آن براى شما خبرى مياورم.
راغب گويد: خبر (بفتح اوّل و دوّم) علم باشياء است از طريق اخبار و
حكايت و گفتهاند:
خبره دانستن باطن كار است.
خبير: دانا و آن از اسماء حسنى است و چهل پنج بار در قرآن مجيد آمده
استإِنَّ
اللَّهَخَبِيرٌبِما تَعْمَلُونَمائده: 8وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ
عِبادِهِ وَ هُوَ الْحَكِيمُالْخَبِيرُانعام: 18 در الميزان فرموده: خبير از خبره مأخوذ است و آن بمعنى علم
بجزئيّات است و آن اخصّ از