بقره گويد: خبيث بمعنى پليد است و خبث نقره و آهن همان است كه بعد از
گداختن از نقره و آهن جدا ميشود، اصل آن ردائت (پليدى) است.
على هذا خبيث آن است كه ناپاك، پليد و تنفّر آور باشد اعمّ از انسان
و كلام و قانون و طعام و غيره و ضدّ آن طيّب است كه بمعنى پاك و دلچسب است.
«الْخَبِيثاتُلِلْخَبِيثِينَ» وَالْخَبِيثُونَلِلْخَبِيثاتِوَ الطَّيِّباتُ
لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا
يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌنور: 26 مراد از خبيثات و خبيثين
زنان و مردان نا پاك است.
آيه شريفه بعد از آيات زنا و لعان و افك واقع شده گويا مراد آنست كه
مردان و زنان پاك بحكم ايمان از اين نسبتها بدوراند و براى آنها مغفرت و روزى خوش
آيند هست. بقيّه سخن در «طيّب» است.
و اينكه فرموده: زنان پاك براى مردان پاك و زنان نا پاك براى مردان
نا پاكاند گويا منظور انس و تمايل و الفت است زيرا ميان پاكان يكنوع كشش معنوى
هست كه بيكديگر تمايل ميكنند چنانكه نا پاكان نيز چنيناند. كند همجنس با همجنس
پرواز.
در مجمع از امام باقر و صادق صلوات اللّه عليهما نقل است كه فرمودند:
اين آيه نظير آيهالزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ
الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌاست از قرآن مجيد بدست ميايد اهل
ايمان و عمل، طيّب و اهل كفر و فساد خبيثاند. و فرق خبيث و طيّب در انسان، با
ايمان و عمل و عدم آندو است.
وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُالْخَبائِثَاعراف: 157 طيّبات هر چيز پاك و
دلچسب و خبائث هر چيز پليد و تنفّر آور است.