حوا:وَ الَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعى فَجَعَلَهُ غُثاءًأَحْوىاعلى: 5 در مجمع گويد:أَحْوىيعنى سياهتر حوّه: سياهى. راغب نيزأَحْوىرا شديد السواد گفته است بهر حال
منظور از آن تيره رنگ است يعنى:
آنكه چراگاه را رويانيد و آنرا خشك و تيرهتر كرد. ميشود گفت كهغُثاءًراجع بعلف وأَحْوىراجع بزمين چراگاه است يعنى علف
آنرا خشك و زمين آنرا كه سبز بود تيرهتر كرد.
حيث:ظرف مكان و مبنىّ بر ضمّ است و لازم الاضافه و مضاف اليه آن پيوسته جمله
است بعضى ادعا كرده كه مضاف اليه آن گاهى مفرد ميايد و بقول را جز استدلال كرده
است:
«أَمَا
تَرَىحَيْثُسُهَيْلٍ
طَالِعاً
...»
ولى جمهور اين مطلب را انكار نموده و گفتهاند: سهيل مرفوع و مبتداء
و خبر آن محذوف است (اقرب).
حيث بجمله فعليه و اسميه هر دو اضافه ميشود ولى در قرآن مجيد مضاف
اليه آن همه جمله فعليّه است.
و چون ماء كافّه بر آن لاحق شود معناى شرط ميدهد و جازم دو است
(اقرب) مثلوَحَيْثُما كُنْتُمْ فَوَلُّوا
وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُبقره: 150 در قرآن مجيد فقط دو فقره «حَيْثُما»*آمده است بقره: 144 و 150 و بقيّه «حيث» و
بيست نه بار بكار رفته است.
حيد:وَ جاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِكَ ما كُنْتَ مِنْهُتَحِيدُق: 19 حيد بمعنى كنار شدن و عدول
است مثل «حَادَعَنِ الطَّرِيقِحَيْداً: