وَ خُذْ بِيَدِكَ ضِغْثاً فَاضْرِبْ بِهِ وَ لاتَحْنَثْص 44 راجع بمعنى آيه رجوع شود به «ايّوب» اگر حنث را گناه گوئيم معنى آيه چنين ميشود:
بدست خويش دستهاى تركه برگير و زنت را با آن بزن و در قسم يا عهد
خود گناه مكن و اگر بمعنى نقض عهد باشد يعنى: با تركه بزن و نقض عهد نكن.
حنجر:گلو. در اقرب گويد: «الْحَنْجَرَةُ: الْحُلْقُومُ» جمع آنحَنَاجِراستوَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُالْحَناجِرَ ...احزاب: 10
رسيدن دلها بگلو كنايه از شدّت اضطراب و ترس است يعنى گوئى قلبها از جاى خود بالا
آمده و بگلو رسيدهاند.
حنف: (بر
وزن فرس) ميل بحق: راغب گفته حنف ميل از ضلال باستقامت و جنف ميل از استقامت بضلال
است.ما
كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَحَنِيفاًمُسْلِماًآل عمران: 67 ابراهيم نه يهودى بود
و نه نصرانى بلكه مايل بحق و مسلمان بود.
گويا منظور آنست كه ابراهيم كسى بود كه از قبول حق امتناع نداشت.
و هر چه حق بود ميپذيرفت.
وَ أَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِحَنِيفاًوَ لا تَكُونَنَّ مِنَ
الْمُشْرِكِينَيونس: 105