مِنَ الصَّالِحِينَقلم: 50 پس پروردگارش او را بر گزيد و از نيكو كاران گردانيد.
وَ إِذا لَمْ تَأْتِهِمْ بِآيَةٍ قالُوا لَوْ لااجْتَبَيْتَها ...اعراف:
203 و آنگاه كه آيهاى نياوردى گويند: چرا آنها را جمع نكردى. گويا منظور كفّار از
اين كلام آن بود كه حضرت آيهها را از خودش مياورد و مربوط بخدا نيست لذا ميگفتند
چرا آيهها را جمع و جور نكردى و نياوردى؟
هر كه با نظر انصاف در اين آيه دقّت كند خواهد ديد كه بائمّه
دوازدهگانه عليهم تطبيق ميشود زيرا آنها برگزيدگانند نه تمام امّتهُوَاجْتَباكُمْو آنها فرزندان ابراهيماند نه همه
مردممِلَّةَ
أَبِيكُمْو
رسول خدا شاهد بر آنها و آنها شاهد بر مردماند و اين شهادت نتيجه اجتباء استلِيَكُونَ الرَّسُولُ
شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِدر تفسير برهان و صافى رواياتى در
اين زمينه نقل شده است و راجع بتفصيل مطلب به الميزان ذيل 143 سوره بقره رجوع شود
كه بطور مشروح تحقيق شده است بى انصافى است كه گفته شود: «اجْتَباكُمْ»بمعنى برگزيدن مردم براى تكاليف است. زيرا چنين تعبيرى در قرآن
نداريم و اجتباء در همه جاى قرآن در برگزيدن پيامبران بكار رفته است مگر در آيه
203 اعراف كه گذشت و آن نقل قول كفّار است. يا اينكه بگوئيم: چون ابراهيم پدر رسول
خداست و آنحضرت پدر امّت، لذا ابراهيم پدر امّت خوانده شده است و يا اينكه اكثر
عرب پسران او بودند. گويا آيه شريفه فقط براى آنروز و براى عربهاست و ديگر خطاب
براى امروزيها صادق نيست. حقّ آنست كه مخاطب «مِلَّةَأَبِيكُمْ»مردان