حسّ:حاسّه همان نيروى درك است كه جمع آن حواسّ ميايد.
و إحساس بمعنى ادراك با حاسّه است اعمّ از آنكه با ديدن باشد يا
شنيدن و يا غير آن.فَلَمَّاأَحَسَعِيسى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصارِي إِلَى اللَّهِچون عيسى از آنها كفر احساس كرد
گفت: ياران من بسوى خدا كداماند؟ آل عمران: 52 در مجمع البيان «احسّ» را پيدا كردن، ديدن و دانستن نقل كرده است.
و همه از مصاديق احساسند.
وَ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هَلْتُحِسُمِنْهُمْ مِنْ أَحَدٍ
أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزاًمريم: 98 چه مردمانى را كه پيش از آنها هلاك كردهايم آيا كسى از
آنها را مىبينى يا صدائى از آنها ميشنوى؟.
وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْتَحُسُّونَهُمْبِإِذْنِهِآل عمران: 152 «تَحُسُّونَهُمْ»از باب
نصر ينصر بمعنى كشتن و مصدر آن حسّ بفتح اوّل است در اقرب گويد: «حَسَّهُحَسّاً: قَتَلَهُ وَ اسْتَأْصَلَهُ» و در
قاموس حسّ (بفتح اوّل) را حيله و استيصال و قتل گفته است.
مجمع البيان در ذيل آيه فوق گويد: علّت اين تسميه آنست كه قتل، حسّ
را از بين ميبرد و در ذيل آيه 152 آل عمران گفته: علّت اين تسميه آنست كه مقتول
درد قتل را حسّ ميكند. معنى آيه چنين ميشود: خدا وعده خود را با شما راست كرد
آنگاه كه آنها را باذن وى ميكشتيد.
تحسّس بمعنى جستجو كردن با حاسّه است و منظور پيدا كردن ميباشد خواه
با ديدن باشد يا شنيدن.
يا بَنِيَّ اذْهَبُوافَتَحَسَّسُوامِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِيوسف: 87 اى پسران من برويد يوسف و
برادرش را بجوئيد.
لا يَسْمَعُونَحَسِيسَهاوَ هُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَانبياء:
102 صحاح
و اقرب الموارد حسيس را صوت خفى گفتهاند. طبرسى و بيضاوى آنرا صدائيكه با شنيدن
حسّ ميشود ذكر كردهاند. معنى آيه اين است: آنها صداى جهنّم