در باره همسلكى آمده «إِنَّمَاالْمُؤْمِنُونَإِخْوَةٌ» (حجرات 10) «فَأَصْبَحْتُمْبِنِعْمَتِهِإِخْواناً» (آل- عمران 103) ممكن استإِخْوَةوإِخْوَاندر اين دو آيه راجع به حقيقت خانواده در قيامت باشد بماده اهل و آل
رجوع شود.
بعنوان شركت در بدكارى و پيروى از آن نيز آمده «إِنَّالْمُبَذِّرِينَ كانُواإِخْوانَالشَّياطِينِ» (اسراء 27) در باره اهل بهشت است «إِخْواناًعَلى سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ» (حجر 47) ممكن است بعنوان هم دينى يا محبت و عدم تزاحم و يا بعنوان
برادر حقيقى (بنا بآنچه در اهل و آل خواهد آمد)،إِخْوَانگفته شده است. جمعأَخْإِخْوَةو إِخْوَان است، فريد وجدى در
دائرة المعارف گويد: گفتهاند إخوان جمع أخ بمعنى رفيق است يعنى اگر أخ بمعنى
برادر حقيقى باشد جمع آن إخوة و اگر بمعنى صديق باشد جمع آن إخوان است.
قرآن مجيد اين قول را تصديق نميكند زيرا در برادر حقيقى جمع أخ،
إخوان آمده است نظير «أَوْأَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ
أَوْإِخْوانِهِنَأَوْ بَنِي
إِخْوانِهِنَّ» (نور
31) «لاجُناحَ عَلَيْهِنَّ فِي
آبائِهِنَّ وَ لا أَبْنائِهِنَّ وَ لاإِخْوانِهِنَوَ لا أَبْناءِإِخْوانِهِنَ» (احزاب 55) هر دو آيه در باره اظهار زينت زنان است و مراد از إخوان
برادران حقيقىاند.
و نيز در يك محل بر برادران دينى كه بنا بر مشهور غير حقيقىاند،
إخوة اطلاق شده است «إِنَّمَاالْمُؤْمِنُونَإِخْوَةٌ» (حجرات 10)
بلى با استفاده از قرآن مبين ميشود گفت: فرق ميان إخوة و إخوان آن است كه إخوان در
برادران اعم از حقيقى و غير حقيقى استعمال ميشود چنانكه در قرآن مبين آمده است و
إخوة فقط در برادران حقيقى بكار ميرود چنانكه در همه جاى قرآن باستثناء آيه فوق در
برادران حقيقى بكار رفته است مثل «لاتَقْصُصْ رُؤْياكَ عَلىإِخْوَتِكَ ...-كانَ
فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِآياتٌ لِلسَّائِلِينَ»يوسف: 5 و 7 «فَإِنْ