توبه بنده است بالملازمه بدست ميايد كه از كافر در آنموقع توبه هست
ولى خدا قبول ندارد. در اين صورت آياتيكه در خصوص فرعون و غيره نقل شد همه با اين
آيه در يك سياقاند و اين سخن قوى و بلكه حتمى است.
در باره آيه:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمانِهِمْ ثُمَّ ازْدادُوا
كُفْراً لَنْ تُقْبَلَتَوْبَتُهُمْوَ أُولئِكَ هُمُ الضَّالُّونَآل عمران: 90 گفتهاند چون توبه
حقيقى از آنها سر نمىزند در مجمع فرموده: اگر توبه حقيقى داشته باشند هدايت
مييابند آخر آيه مؤيد قول اهل تفسير است.
تارة:دفعه.
... وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْتارَةًأُخْرىطه: 55 از آن دفعه ديگر خارجتان
ميكنيم.
نصب آن براى ظرفيّت است و فقط دو بار در قرآن مجيد بكار رفته است:
اسراء: 69- طه: 55.
تَوْرَات:كتابى بود كه بصورت الواح بر حضرت موسى بن عمران نازل گرديد. و آن
غير از تورات موجود است [خلاصه نظر قرآن را در باره تورات فعلى كه در دست يهود است
ميتوان در چهار جمله خلاصه كرد.] 1- مقدارى از تورات فعلى همان تورات اصلى است.
...قُلْ فَأْتُوابِالتَّوْراةِفَاتْلُوها إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَآل عمران: 93 آيه شريفه در صدد
بيان آنست كه طيّبات بر بنى اسرائيل در اثر ظلمشان حرام شده و گرنه قبلا همه حلال
بود جز آنچه يعقوب بر خود تحريم كرده بود (و آن گوشت شتر بود كه سبب درد خاصره يعقوب
ميشد و آنرا