ثُمَّ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَتَماماًعَلَى الَّذِي أَحْسَنَ
وَ تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ ...انعام: 154 پس بموسى كتاب داديم براى آخر رسيدن و تمام شدن بر آنكه
نيكو كارى كرد و براى تفصيل هر چيز. ميشود مراد آن باشد كه شريعت موسى در دوران
خود تمام شدن و گسترش يافتن شريعتهاى قبل بود لذا «تَماماً»فرموده است در جوامع الجامع آنرا اتمام كرامت و نعمت بر محسنين يا
اتمام نعمت بر موسى عليه السّلام فرموده است بنظرم مراد آنست كه دين موسى در موقع
خود دين تمام بود مخصوصا بقرينهوَ تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍكه در ذيل آيه است على هذا اين آيه
نظيرالْيَوْمَ
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْاست مائده:
40 تا
چون امر ما آمد و تنور فوران كرد. در قاموس و صحّاح و اقرب الموارد معناى اوّلى
تنّور را همان تنور نان گفتهاند. در الميزان هست:
تنّور همان تنور نان است و آن چيزيست كه لغت عربى و فارسى در آن
متّحداند و يا اصل آن فارسى است.
اين كلمه دو بار در قرآن آمده است. ظاهر آيه آنست كه شروع طوفان نوح
با جوشيدن آب و فوران آن از يك تنور معهود بوده است.
در باره آن اقوال ديگرى هست طالبين به مجمع و غيره رجوع كنند از
آنجمله از ابن عباس و غيره نقل شده كه تنّور روى زمين است و زجّاج آنرا اختيار
كرده است و در صحاح آنرا بعلى عليه السّلام نسبت ميدهد و در مجمع و الميزان احتمال
دادهاند كه مراد از «فارَالتَّنُّورُ»اشتداد غضب خداوند باشد. عيّاشى در
تفسير خود چند حديث آورده كه