responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 282

104: صف كشنده‌ها به الكترونهاى اتم كه در پيرامون هسته صف و گاهى صفهائى كشيده‌اند و پيوسته از مركز اتم بواسطه نيروئى رانده ميشوند.

و زاجرات به نيروهائيكه از درون ميرانند و از بيرون بر ميگردانند معنى شده است (بخود كتاب رجوع شود).

«تاليات» قهرا بمعناى از پى رونده‌ها است و «ذكر» بمعنى حفظ است‌ فَالتَّالِياتِ‌ ذِكْراً پس قسم به از پى روندگانيكه براى نگهدارى يكديگر در پى‌هم ميروند.

بنظر ما ممكن است مراد از صافّات اتم‌هاى عناصر باشد، كسانيكه از عناصر و جدول مندليف اطلاع دارند ميدانند كه عناصر در طبيعت بطرز عجيبى صف كشيده‌اند مثلا اتم ئيدروژن يك الكترون و يك پروتون و اتم هليوم دو الكترون و دو پروتون و دو نوترون دارد ... تا ميرسيم باتميكه 92 الكترون و 92 پروتون دارد. اينها صف كشندگان عجيبى هستند كه تمام موادّ طبيعى از آنها بوجود آمده است و اگر در پى يكديگر نباشند و هم ديگر را حفظ نكنند نظم عالم از هم خواهد پاشيد.

ممكن است بگوئيم «زاجرات» اند يعنى يكديگر را منع و طرد ميكنند با آنكه با اتمهاى ديگر تركيب ميشوند و اشياء را بوجود مياورند ولى در تركيب شدن موجوديّت خود را از دست نميدهند تا بتدريج همه اتمها بيك شكل در نيايند و جهان از نظم نيافتد.

و شايد: اين ذرّات يكنوع شعور دارند و براى ياد آورى وظيفه خود در پى يكديگر روانند و معنى‌ فَالتَّالِياتِ ذِكْراً آنست: قسم بآنهائيكه براى ياد آورى وظيفه خود تالى‌هم‌اند.

حتما و يقينا بايد معنى آيات فوق چنين چيزها باشد، نه ملائكه كه با الف و تاء جمع بسته نميشوند زيرا در اين صورت مؤنث خواهند بود و قرآن مؤنّث بودن آنها را صريحا ردّ كرده است‌ وَ جَعَلُوا-

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 282
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست