ذكر شده است خشكسالى، كمبود حاصل، طوفان، ملخ، قمّل، وزغها، و خون.
اين هفت آيه با عصا و يد بيضاء، مجموعا 9 آيه است كه در طول دعوت موسى در مصر واقع
شدهاند. و امّا معجزات ديگر كه بعد از خروج از مصر اتفاق افتاد از آيات نه گانه
ما نحن فيه خارجاند.
در تورات سفر خروج اين آيات با تفاوت نقل شده است و هاكس در قاموس
كتاب مقدّس آنها را ده تا شمرده است. ولى اعتماد بر قرآن مجيد است كه 9 تا بيان
ميفرمايد و هاكس امريكائى ده تا را از تورات جمع كرده و گرنه اشاره به ده يا نه
بودن در تورات نيست بلكه هر يك از آنها در بابى ذكر شده است و از جملهآتَيْنا مُوسىتِسْعَآياتٍ ...فَسْئَلْ
بَنِي- إِسْرائِيلَروشن ميشود كه يهود آن آيات را 9 ميدانستند و گرنه نميفرمود: از بنى
اسرائيل بپرس و شايد انشاء اللّه در «قمّل» اين
آيات را روشن و مفصّل نقل كنيم.
2-وَ لَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَ ازْدَادُواتِسْعاًكهف: 25 در غارشان سيصد سال بسر
بردند و نه سال بر آن افزودند.
اين آيه مدت خواب اصحاب كهف را بيان ميكند و ظاهرش آنست كه مدّت
خوابشان سيصد و نه سال بوده است. بعضىها فاعل «ازْدَادُوا»را اهل كتاب گرفته و گفتهاند:
مراد آنست كه اصحاب كهف در آنجا سيصد سال ماندند ولى اهل كتاب 9 سال
بر آن افزودهاند.
در مجمع البيان فرموده: نقل است كه يك نفر يهودى از على عليه السّلام
از مدت توقّف آنها سئوال كرد حضرت آنچه در قرآن است فرمود، يهودى گفت: ما در كتاب
خود مييابيم كه مدّتشان سيصد سال بوده امام عليه السّلام فرمود: آن بسالهاى شمسى
است و آنچه من گفتم بسال قمرى است.
تفسير الميزان سيصد سال را با قرينه اضافه شدن نه سال، شمسى